14 dec. 2011

Funbeat-testet #12 – Löpning trappor

 
Vad: Löpning upp i hoppbacksläktaren, Falun. 10 gånger.
Passbeskrivning: "Man kör så många man orkar, brukar bli mellan fyra och 12 gånger."
Tidigare erfarenhet: Har ett svagt minne av att ha sprungit i trappor på en gigantisk am fotboll-stadion under min Lobos-period. Men jag tror att det var som uppvärmning, eller möjligen spänstträning. Men det var ju i vilket fall som helst på preskriberat 1900-tal. 
Hur det var: Äntligen kunde jag var med på den mytomspunna (läs!) trapplöpningen. De yttre förutsättningarna var på topp; 2 grader, regn i luften, sju (tror jag, det var kolsvart) stenhårda killar. Och jag. Började räkna trappsteg några gånger, men tappade räkningen varje gång. Gissar runt 100? Drygt 30 sekunder tog det, och dom 2–3 första var relativt smärtfria. Sen började mjölksyran komma, och den försvann aldrig. Optimistikt kort vila i början, sen blev den bara längre och längre. Det spelade ingen roll, jag blev så otroligt stum ändå att jag knappt tog mig upp de sista meterna. Ingen vrålhög puls, men det var länge sedan jag hade sån otrolig syra. Benen skakade.
Borgskala: 17.
Kulskala: Jag vet inte om det är fel på mig, men jag måste sätta en 8. Skyller på sällskapet.
Förmodad träningsvärk: Vill helst inte tänka på det. Men vader, rumpa och höftböjare kommer inte vara roliga resten av veckan.
Igen: Ja.
Tips: Här kan du se Stefans film från kvällens spektakel. Stefan är hjärnan bakom det snart patenterade konceptet trapplöpning. Vad är trapplöpning bra för? Experter tycker till här.


1 kommentar:

palle sa...

Kul ! Blir det fler gånger ?