2 juni 2013

Funbeat-testet #95 – Bouldering

Vad: Bouldering, clinic i Stennäset i samband med Scandinavian outdoor games. Jag och ett 20-tal andra med väldigt varierad erfarenhet. Två timmar totalt, effektiv klättring några minuter.
Passbeskrivning: "Denna clinic riktar sig både till dig som aldrig testat att bouldra och ända upp till dig som är erfaren och söker nya utmaningar. Gruppen delas in efter behov och det kommer finnas klättring för alla! Clinicen kommer att ske vid klassiska Secret Garden i Stennäset strax utanför Falun. Ledarna Mattias Flodin är en pionjär inom svensk bouldering och har över 2000 förstabestigningar och leder på meritlistan. Emma Hawk är en internationellt meriterad klättrare från Nya Zeland som har en extra förkärlek till bouldering".
Tidigare erfarenhet: Har provat att klättra inne med fusktillbehör. Aldrig ute.
Hur det var: Hade inte hört talas om Secret Garden, men det är tydligen välkänt i klätterkretsar. Fint var det, och flera stora stenar att försöka ta sig upp på. I början kände jag mig som en kossa och kom ingenstans, men så fick jag lite tekniktips och lyckades till slut ta mig upp på en sten och då blev det roligare. Jag hade lite svårt att uppskatta att inte sitta fast i något och hoppade ner någon gång för att inte behöva ramla ner. Det tar nog ett tag innan man lär sig att lita på greppet i skorna. Och ännu längre tid att bygga upp styrka i fingrar och underarmar och överkropp och ben och smidighet. Jag såg proffsen klättra, och det var helt sanslöst! Rakt upp för en lodrät vägg, som om dom vore släkt med spindelmannen. Fattar inte hur dom vågar.  
Kulskala: Innan jag fattade var det inte speciellt kul, men det blev betydligt roligare. 7.
Borgskala: 10, inte så jobbigt. Men om man kan blir det förståss något helt annat. Hade igen pulsklocka med.
Förmodad träningsvärk: Inte direkt, men några dagar efteråt känns det att jag har gjort något ovant med händerna.
Igen: Med skor och hjälp skulle jag absolut kunna göra om det, men jag tror inte att jag kommer trampa ut till Stennäset och försöka själv.
Tips: Kolla värsta grymma bilderna!
 
 
 
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lina!
Jag brukar läsa din blogg, för jag tycker den är himla inspirerande och alltid med superfina bilder. Blev lite förvånad när jag plötsligt såg mig själv här ;P (på den översta klätterbilden i inlägget). Så ville bara säga, kul att ses, även om jag inte visste att det var du! ;p

/Hanna

Lina sa...

Hej! Oj, och tack! Vad världen är liten ibland!
Jag vågade inte använda en bild där man såg ditt ansikte, eftersom jag inte hade frågat om det var okej. Hoppas det är okej att du får visa rumpan. Grymt impad av din klättring!