8 apr. 2015

Tips till den som har för lite tid

Jag skaffade aldrig något Friskiskort. Jag är kanske onödigt snål, men jag vet att jag sällan går in frivilligt under vår och sommar. Kanske till hösten. Men för att inte säcka ihop helt försöker jag köra ett tabata-pass i vardagsrummet en gång i veckan. Inga märkvärdiga övningar, armhävningar, dips, situps, borzovhopp och liknande, totalt nio stycken. 20 sekunder är inte så långt, åtminstone inte de första gångerna. Men sen blir det jobbigt, och dom sista är apjobbiga. Har laddat ner en tabata-app, och jag lovar att sekunderna i vilan går dubbelt så snabbt som när man jobbar. Hur som helst, ett bra pass tror jag. Kanske är det tänkt att man i första hand ska köra konditionsövningar, men för mig funkar det bra med styrkeövningar. Skulle förmodligen inte bli något alls utan klockan som tickar. Hela passet tar 40 minuter och går att variera i oändlighet. Prova gärna!
(Bilden har inte så mycket med träningen att göra. Är visserligen inte helt säker på att det är så här chiliexperterna jobbar, men mina plantor både lever och växer. Om det var någon som undrade.)

Inga kommentarer: