5 juni 2012

Funbeat-testet #51 – Studsmatta

Vad: Studsmatta hos familjen F i Borlänge.
Passbeskrivning: "Hej! Studsmatta kanske är en gren som du inte har?"
Tidigare erfarenhet: Jag har hoppat på en sån där liten blå när jag var yngre. Kommer inte ihåg om vi hade en hemma, men jag vet att farfar hade en inomhus. Om man försökte ta i slog man i både taket och golvet. Det var första gången jag fick prova en sån här, runt tre meter i diameter och nergrävd.
Hur det var: Så kul! Fick prova knähopp, rövhopp, famehopp och andra blandade småhopp. Man kan nog få det att bli jobbigt i magen om man vill. Och om man inte är så feg kan man nog försöka sig på volter.
Borgskala: 15. Fick betydligt högre puls än vad jag trodde innan, över 170 efter några minuters försök att jobba upp den. (Med andra ord betydligt högre än flera av dans- och jympapassen jag har varit på). Nu var jag ju inte helt ensam om att vilja hoppa, och det kändes lite fel att tackla bort barnen "eftersom tanten ska hoppa på eran matta nu". Men det skulle absolut gå att köra ett intevallpass om man vill. Höga hopp = hög puls.
Kulskala: 9. Det var barnsligt kul och jag kände mig inte som 37. 
Förmodad träningsvärk: Hoppade nog lite för kort tid för att få bestående men, men kanske lite diffust i vader och höftböjare.
Igen: Det var ju ruskigt kul, men om jag skulle köpa en vet jag inte riktigt var jag skulle gömma den. Kanske kan våldgästa någon barnfamilj som har gått och lagt sig.
Min instruktör Majken, 4, visar hur man gör ett rövhopp.


1 kommentar:

Grannen sa...

Vad tror du, ska vi lämna ett förslag till styrelsen att Brf Kämparvet köper studsmatta och ställer upp på gräsmattan? Jag gillar också att hoppa! :-)