27 nov. 2012

Funbeat-testet #69 – Chi ball

Vad: Chi ball i Gymmix regi, nybyggda gymparummet i Slätta. 60 min.
Passbeskrivning: "Väldoftande bollar hjälper dig att träna mjukt och följsamt till spännande musik. En träningsmetod som bygger på rörlighet, andning och avslappning. Stora, lugna och svepande rörelser. Inspirerat av bla. yoga, Pilates, Feldenkrais och traditionell kinesisk medicin".
Tidigare erfarenhet: Yoga, pilates och qigong har jag bockat av på långa listan. Men "väldoftande" är inget ord jag förknippar med träning direkt. Gissar att det är första och enda gången det kommer användas i den här bloggen.
Hur det var: Jag var den enda som inte var pensionär skulle jag tro. Men jag är ju rörlig som en stel 90+are, så jag hamnade väl helt rätt. Passet var indelat i fyra delar; aerobics-steg, yoga, pilates och avslappning. Lugna rörelser, fokus på andning, rätt vettigt. (Ok, balansövningarna blev lite fåniga, men snart är jag där). Bollarna luktade riktigt gott, och det var inte långt bort att jag somnade under avslappningen.  
Borgskala: Ingen alls.
Kulskala: 5. Egentligen borde jag lägga till braskala. Det här var väl inte jättekul, däremot var det skitbra för mig. Allt som har med rörlighet är bra för mig.
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Borde. Men känner tyvärr mig själv. 
Läs mer om chi ball här
Jo, det här med bollarna. Man skulle välja den som man tyckte luktade bäst. Jag fick tag i en lavendel, men det fanns även citrongräs, geranium, kanel och enbär. På olika sätt ska man bli avslappnad, tror jag.

Inga kommentarer: