23 jan. 2013

Funbeat-testet #77 – Power step

Vad: Step up-varianten Power step på Gymmix i Falun. 12 pers, en knapp timme.
Passbeskrivning: "Power step är en kraftfull version av step up, då vi använder en stepbräda som redskap för att träna kondition och styrka. Belastningen kan varieras genom att höja/sänka brädan. Hantlar för den som vill öka belastningen ytterligare och styrkeövningar som verkligen aktiverar musklerna och stärker hela kroppen. Koreografin är lätt/medelsvår med fokus på kraft och explosivitet. En riktig adrenalinkick!"
Tidigare erfarenhet: När jag blev gympafröken ingick step i utbildningen, det minns jag med fasa. Inte för att det är jobbigt eller speciellt svårt, egentligen. Man ska ju liksom bara kliva upp på en bräda och ner igen. Utmaningen för mig ligger i att komma ihåg stegen och om det var höger eller vänster fot som skulle upp först. För om det blir fel, då måste hela gruppen vänta tills man fattar (för alla andra fattar ju) och man blir en bromskloss, och hur kul är det?
Hur det var: Första kvarten var rätt bra, då nötte vi grundsteg, och jag trodde för ett tag att jag hade fått bättre minne genom något slags trolleri. Men sen började vi göra kombinationer och jag kan tydligen fortfarande bara ta in ett visst antal innan det blir kortslutning och jag glömmer höger och vänster och kommer av mig och vill sjunka genom golvet och dö. Det är liksom som att man ska göra värsta koreograferade danspasset, utan att det för den skull är dans. Det var lite styrka inbakat i passet också. Tanken var väl god, men tempot var på tok för högt för att det skulle bli nåt vettigt. Förlåt fröken, du var duktig i övrigt, men visst märkte du också att det inte funkade när vi skulle köra armhävningar i turbofart? 
Kulskala: Försökte verkligen gå in med öppet sinne. Det gick åt pipsvängen. 4.
Borgskala: Uppvärmningen var bra, då behövde jag inte tänka. Men sen blev det mer hjärngympa och mindre konditionsträning. För mig alltså. 13. 
Förmodad träningsvärk: Möjligen lite i vaderna.
Igen: Nej. Jag tycker att det blir fokus på fel sak, tyvärr. (Inte bara här, det är som att det är grundläggande för träningsformen). Jag upplever inte att det viktiga är att man ska trampa och hoppa och ha kul och bli svettig, utan att man ska komma ihåg att det är vänster fot som ska kicka till höger första vändan, och höger fot som ska toucha brädan bakom vänster fot andra vändan. Rätta mig gärna om jag har fel. Viktigt att komma ihåg att det här bara är vad jag tycker. Du kanske tycker att det är kanonkul!

Inga kommentarer: