11 feb. 2013

Funbeat-testet #81 – Kinect

Nej, så här hoppar man inte. Men det var det minst bedrövliga kortet från självutlösarserien. Se nedan.
Vad: Xbox-spelet River Rush, som man spelar med Kinect, (som alltså är ett dataspel som man inte spelar sittande i soffan). En knapp timme, själv, i en förort till Kungliga Hufvudstaden.
Passbeskrivning: Dataspel som träning, kan det vara nåt? Jag ville testa. (Dessutom vill jag bli klar någon gång, och Kinect finns med som träningskategori på Funbeat). "Att spela utan handkontroll innebär att du spelar med hela kroppen. Kinect registrerar dina rörelser. Så om du måste sparka ska du sparka. Om du måste hoppa ska du hoppa. Du vet redan hur man spelar. Allt du behöver göra nu är att resa dig upp ur soffan".
Tidigare erfarenhet: Förra gången jag spelade dataspel var på 80-talet, och spelet hette Kings quest. Det var hur spännande som helst och tog en evighet och jag blev aldrig klar. Nymodigheter som handkontroller har jag aldrig provat. Jag är en katastrof på alla kombinationer av tv/data och spel. 
Hur det var: Alltså, det här kinect är ju värsta hi tech-grejen! En sensor läser av var man står och hur man rör sig. (Kinect skapar ett digitalt skelett av dig, baserat på djupdata (!!!)) Mitt spel gick ut på att hoppa över och gå runt saker. Jag hoppade rätt mycket, men tyvärr var spelet lite knackigt, så det blev mycket "stand by, your sensor is starting up". Ungefär lika mycket som jag hoppade.
Kulskala: Det är ju bättre för mig att slippa tänka på vilken knapp man ska trycka på, men jag blir ändå mest arg för att jag är så oerhört talanglös. 5. (Ja, jag erkänner. Det är lite kul när man klarar en bana)
Borgskala: Tja, om man skulle stå och hoppa jämfota oavbrutet en timme är det klart att det skulle blir ganska jobbigt. Nu fick jag ganska mycket ofrivillig vila, så det blev inte så blodigt. 10, jag blev i alla fall varm. Det finns massor av spel, och vissa verkar vara inriktade på dans, träning och viktminskning.
Förmodad träningsvärk: Om jag hade skrivit det här dagen efter hade jag skrivit ingen alls. Men nu är det dagen efter, och jag har träningsvärk i vaderna.
Igen: Svårt att sammanfatta. Det är ju inte samma sak som att springa. Å andra sidan är det förmodligen ganska mycket bättre träning än att sitta still i soffan. Jag skulle kunna prova igen, men kommer inte att lägga in det i mitt imaginära träningsprogram.
Snittpuls: 86.
Special Olympics nästa.


2 kommentarer:

Fredrik sa...

Alla pass kan ju inte vara lika glamorösa. Om du börjar bli desperat i funbeatserien kan du ju testa det liknande Wii också.

Lina sa...

Glamoröst var det verkligen inte det här heller, men nån måste ju göra jobbet :)
Och wii, känns som att jag har fyllt dataspelskvoten nu. Tack ändå.