20 feb. 2013

Funbeat-testet #83 - Indoor walking

Vad: Indoor walking, Friskis Borlänge, 40 minuter. Fullsatt sal.
Passbeskrivning: "Indoor walking är en enkel konditionsträning som alla kan vara med på. Kliv bara upp på “Walkern”, greppa styret och börja gå! Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen, men grundkänslan är som att svävande jogga i en lätt uppförsbacke. I passet växlar du sedan mellan att greppa styret eller de två stavarna som pendlar på var sida i takt med dina steg. Du jobbar också fritt med armarna i vissa avsnitt och tränar då extra din hållning, balans och bålstyrka. Belastningen styr du med en liten ratt, vilket gör träningen precis så lättsam eller tuff som du önskar."
Tidigare erfarenhet: Jag trodde att jag skulle gå på ett löpband, men så var det ju inte. Crosstrainer har jag stått på en gång tidigare.
Hur det var: F&S Borlänge har ungefär 12 iw-pass i veckan, de flesta fullbokade några dagar innan, poppis Alltså. Det jag gick på bestod av 100% tjejer i varierande ålder. Kort genomgång av 'positionerna'; med och utan stavar, och ett mellangrepp. Själva passet var uppbyggt som ett spinpass med några backar och fartökningar. Men precis som förra gången hade jag svårt att hitta steget, vill liksom springa, men kan inte. Hade svårt att hitta lagom belastning också, blev lätt så tungt att det inte gick att hålla tempot, eller så lätt att det inte blev jobbigt. Skulle nog behöva öva lite mer. På dom här maskinerna gick det inte att justera steglängden, vilket jag inte tycker är positivt. (Fö samma märke som på F&S Faluns cyklar, samma slags reglage, wattmätare och display. Jag snittade 235 watt och brände 540 kalorier, halleluja).
Borgskala: 15, jobbigare än vad det ser ut att vara på pulskurvan.
Kulskala: 3, inte alls min grej.
Förmodad träningsvärk: Ingen.
Igen: Nej, jag tycker att det går att träna mer effektivt på roligare sätt. Men det är vad JAG tycker, det kanske är precis det här som är din grej!

2 kommentarer:

Jona sa...

Wow, är du redan uppe i #83 - är det 100 du skall göra? Vad finns kvar?

Lina sa...

Redan och redan, känns som att jag har hållt på en evighet. Brottning finns kvar, och velodrom. Och backhoppning. Och förhoppningsvis 14 till.