20 mars 2013

Funbeat-testet #88 – Brottning (del 1)

Vad: Nybörjarträning med Domnarvets brottarklubb, som håller till i Kampsportens hus i Borlänge. 60 minuter, jag och 8 ungar.
Passbeskrivning: "Onsdag 17.30–18.30 Nybörjare".
Tidigare erfarenhet: Ingen alls.
Hur det var: Redan utanför lokalen kändes det lite... fel. Dom andra nybörjarna var mellan fyra och åtta år, och dom flesta saknade framtänder. Ledaren tyckte att det nog var bättre om jag kom tillbaka en annan gång, men sa att jag gärna fick vara med om jag ville. Så jag hängde på kidsen. Uppvärmning, nackträning, kullerbyttor åt alla håll, fallteknik och huvudstående. Oliver var en fena på det mesta (kolla mina armmuskler!) och visade mig precis hur man skulle göra. Sen var det dags för kast, och jag tyckte att det var säkrast för alla att kolla på. Stafetter avslutade paketet.
Kulskala: Kommer ni ihåg när jag testade skidskytte? Jag trodde att det här skulle bli samma trauma, men det var faktiskt inga problem. Det var mest kul, en 7:a. Skulle nog kunna vara ännu roligare med folk med framtänder. (Men dom har sin charm, kidsen.
Kille: "Hur gammal är du?"
Jag: "38"
Kille (vrålar till mamman på läktaren): "Mamma, hur gammal är du?"
Mamma: "35"
Kille: "Du är gamlare än min MAMMA!!! Du är för gammal för att brottas!")
Borgskala: 11, ganska samma puls i snitt som på "konditionsklassen" i går. Tror att brottning på riktigt är minst det dubbla.
Förmodad träningsvärk: Kommer nog känna av nacken efter kullerbyttor och "nackträning"
Igen: Ja, självklart. Jag ska testa minst en gång med en äldre grupp. Tror att brottning är skitbra träning; styrka, kondition och smidighet i samma paket.
Jag tror att nåt blev fel i början, visst sprang vi, men det kändes inte som att jag hade maxpuls.
 

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Ha, ha, det roligaste bloginlägget jag läst på länge. Att du vågar...

Lina sa...

Hmm… tack.
Jag har inte mycket skam kvar i kroppen nu för tiden.

Stefan sa...

Det där har jag varit sugen på att prova! Hör gärna av dig nästa gång så hänger jag med.