21 mars 2013

Funbeat-testet #89 – Rumplyft

Vad: Klassen Rumplyft på Må bättre i Falun. 25 minuter, ungefär tolv deltagare.
Passbeskrivning: "En halvtimme som fokuseras på vår kära bakdel. Bra, effektiva och stärkande övningar för rumpa , ben och ibland även mage".
Tidigare erfarenhet: Lyft på rumpan har man väl gjort, men aldrig ett helt pass.
Hur det var: I min enfald trodde jag att det skulle vara ett gäng tanter som låg på en madrass och lyfte på rumpan. Kunde väl inte vara mer fel. En minut uppvärmning, sen var det slut på det enkla. Rumpövningar med viktplattor och step up-brädor, en kvart. Mycket upp och ner på ett ben. Med en mycket engagerad ledare, ska tilläggas. Ingen idé att ens försöka fuska. Sen åtta minuter mage, och det var mina åtta jobbigaste minuter på väldigt länge. Fällkniv med viktplatta, situps med viktplatta, sneda magmuskler med viktplatta. Lite cross fit-känsla med "så många repetitioner som möjligt". Sammantaget ett mycket mycket tuffare pass än vad jag trodde. Från och med nu kommer jag aldrig att förakta ett rumplyftarpass. "Det här är inget vanligt corepass, det här är ett magmördarpass! Skyll er själva att ni gick hit".
Kulskala: 6. Det var mer jobbigt än kul. Men mycket bra.
Borgskala: 16, minst. Min mage brann. Men det syns inte på pulskurvan.
Förmodad träningsvärk: Massor i magen och ganska mycket i rumpa och baksida.
Igen: Tror att jag skulle bli väldigt mycket starkare av ett sånt här pass i veckan. Men då borde jag byta träningsställe. 
Varken hann eller orkade knäppa kort.

Inga kommentarer: