17 nov. 2013

Funbeat-testet #99 – Roller derby

Vad: Tryout med rollerderbykubben Borlänge Näsblod i Jaxhallen, Borlänge. Jag, tre andra nybörjare och några tjejer från klubben, 90 minuter.
Passbeskrivning: "Borlänge Näsblod söker nya spelare att rulla med i vinter. Är du över 18 år och identifierar dig som kvinna? Då är det dig vi söker! Inga förkunskaper krävs! Den 17:e november har vi en öppen träning".
Tidigare erfarenhet: Har åkt skridskor och inlines, aldrig rullskridskor och definitivt inte försökt tackla någon på rullskridskor.  
Hur det var: Klubben har funnits ett knappt år, och jag har försökt hitta en tid som passar säkert ett halvår, men i dag funkade det äntligen. Fullkontaktsport bara för tjejer – på rullskridskor. Det låter hur tufft som helst. (Dessutom har dom riktiga spelarna tuffa artistnamn och coola kläder) Men säkerheten har hög prio; hjälm, knä-, armbågs-, handleds-, och tandskydd måste vara på. Uppvärmning utan skridskor först, sen teknikövningar med skridskor (sätta ner ett knä eller två, bromsa, överstegsåkning, åttor). Avbrott för styrketräning, sen mer åkning, i par och hela gruppen. Vi fick putta varandra, men inga tacklingar (tack och lov, hade flugit som en vante). Tjejerna som har hållit på ett tag var hur starka och säkra som helst, jag kände mig ganska vinglig.
Kulskala: 7, kul!
Borgskala: 11, inte så jobbigt i dag, men på riktigt är det nog hur jobbigt som helst.
Förmodad träningsvärk: Ja, i det mesta som har med benen att göra. Speciellt på höger sida, det blir lite ensidigt på en så kort bana. (Å andra sidan brukar dom köra åt båda håll på riktiga träningar).
Igen: Jag skulle absolut kunna prova igen.
 
 
 
Och just det: om du bor i krokarna och tycker att det här verkar kul, kontakta klubben, dom vill bli fler! Läs mer om idrotten här eller kolla filmen:

2 kommentarer:

Stefan sa...

Viktigt!
http://rumandmonkey.com/widgets/toys/namegen/10568/#.UokvPydBJIs

Lina sa...

Mitt artistnamn borde vara Amelia SmackAround, grymt!