23 sep. 2010

Om orientering i skolan

Var vid Stångtjärn i dag för att springa intervaller. Det gick uselt och blev bara ett halvt pass. Hur som helst, det var en skola där som hade orientering och korvgrillning på schemat. Kallt, grått, blåsigt och lerigt, precis som det alltid är när man ska orientera i skolan. Om det inte spöregnar. Jag tycker att man borde förbjuda skolorientering. Dom flesta provar i skolan för första gången och konstaterar att "det är skittråkigt". Med all rätt. Det är värdelöst i skolan. Gamla kartor som inte stämmer, stressade lärare som tycker att det är mest jobbigt (med all rätt, ganska mycket enklare att spela innebandy), tuffa killar som tycker att det skitkul att flytta på kontrollerna, fel svårighetsgrad för 90% av ungarna och alltid skitväder. (Jag är gympafröken om det har undgått någon). Man borde skrota skolorienteringen som den är i dag och låta föreningar ta hand om det. Det blir så mycket bättre och roligare! Kanske skulle inte alla bli helt avskräckta heller?
Ta den här killen. Gissar att han är fem år och tycker att det är hur kul som helst att springa med karta och stämpla så att det piper. Om några år ska han göra "samma sak" i skolan. Utan pip och med en karta som inte stämmer. Han blir nog innebandyspelare. Han har egentligen ingenting med inlägget att göra.

3 kommentarer:

Pia sa...

Jag hatade orienteringen i skolan och tyckte verkligen att det var "skittråkigt". Tror att detta är anledningen till att jag aldrig ens prövat att orientera i vuxen ålder trots att jag gillar att springa och att vara i skogen. Snacka om avskräckt:-)

Lina sa...

Rekommenderar naturpasset! Perfekt sätt att prova på.

Pia sa...

Hm, jag ska fundera på saken..