18 nov. 2011

Funbeat-testet #1 – Skridskor

Vad: Skridskoträning med Dala Active Skaters
Passbeskrivning: Fredagar 15-16.30 Lugnet bandyplan, 250 m oval. Ledarledd träning för barn & ungdom. Friåkning för alla i klubben.
Tidigare erfarenhet: Med tanke på mina anlag väldigt lite. Långfärdsskridskor några år och lite hockeyrör förståss, men det är inte alls samma sak. 10 minuter klappskridsko förra året. Första riktiga passet med teknikträning. (Jag har faktiskt åkt ett KM i Rättvik på sent 70-tal. Man fick en lion i pris. Enligt ryktet ska jag ha ramlat ett par gånger (på 300 meter?) och sen ha sagt nåt i stil med: "Jag skulle ju ha åkt OS om jag inte hade glömt att anmäla mig". Ödmjuk redan då.)
Hur det var: Skitbra. Klubben har en riktigt duktig instruktör i Sven Olsson. Jag har ganska mycket balans och tyngdöverföring gratis från skidåkningen, så att åka rakt fram går hyfsat. Men att göra det "rätt", alltså att komma ner i den låga positionen, är ingen lek. Och att ta kurvor är ett skämt. Känns som att jag har fel på motoriken och två träben.
Borgskala: 12, men det var bara fisåkning. Ett intervallpass går nog lätt att få upp till 18. Glömde pulsklockan hemma.
Kulskala: 7. Du borde prova om du inte  har gjort det. Klubben har skridskor att låna ut och har även träningstider på Tunet i Borlänge och i Göranssons arena i Sandviken. All info på hemsidan
Förväntad träningsvärk: Kommer kännas lite i låren, men jag tar mig ur sängen.
Igen? Absolut, jag ska lära mig att åka kurvor.

1 kommentar:

Jona sa...

bra jobbat, 99 kvar!