29 nov. 2011

Funbeat-testet #6 – SkiErg

Vad: SkiErg (stakergometer) på Actic, Falun. Lina var med och körde.
Passbeskrivning: Erik Wickström har lovordat SkiErg:en så mycket att jag tyckte det var läge att prova nu när det faktiskt finns möjlighet. (Erik bloggar för övrigt mycket och bra om konditionsträning, läs!). Blev tipsad av honom om 5x1000 meter eller 1x5000,"men det kräver ganska mycket pannben". Det blev en fegvariant, 10x300.
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Skitjobbigt. Och kul. Och bra. Det kändes väldigt skidlikt. Pulsen blev inte så hög, (runt 160 i slutet av intervallerna), men det är bara ett tecken på att tekniken är dålig och att jag åkt på tok för lite skidor på senare tid. Laborerade lite med motståndet, kom fram till att 5–6 var bäst för mig. Tiden blev ungefär samma på motstånd 3, 6 och 8. (1.20–1.22, långt långt efter stjärnorna). Nästa gång är det inte första gången och då borde jag vara lite mindre feg. 
Borgskala: 15
Kulskala: 8
Förväntad träningsvärk: Mage, rygg axlar kommer kännas ordentligt.
Igen: Absolut. Här finns stor förbättringspotential. Och även om det skulle bli vinter någon gång tror jag att det kan vara en bra träningsform om man vill bli skidåkare.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vänta bara till nästa SkiErg-pass. Då har du tider att slå och då kommer pulsen garanterat gå upp :)

Kul Funbeat-test du gör!

Lina sa...

Jo, det är ju väldigt svårt att inte jämföra med sig själv. Och andra.
Tack!