29 nov. 2011

Funbeat-testet #5 – Afro

Jag tycker att det är taskigt att knäppa kort på folk som kanske inte vill vara med.
Vad: Dansafro, 55 minuter, F&S Falun.
Passbeskrivning: "Med inspiration från afrikansk dans har vi skapat ett medryckande och suggestivt pass med mycket rytmer och frigörande rörelser. Koreografin är enkel och lätt att ta till sig. Det är bara att härma och släppa loss känslan, låta trummusiken och dansstegen bli "ett". En skön helhetsupplevelse, som är uttrycksfull, kul och svettig och gränsar till meditativ på en och samma gång".
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Ungefär som i beskrivningen. Instruktören var energisk och duktig. Till och med jag klarade av att hänga med och kan nu movesen "krigaren", torka svett" och "condoren". Men det var inte svettigt och inte vidare meditativt. Det kändes inte som att det gav mig något alls, faktiskt. Viktigt att poängtera: det är bara min upplevelse av passet. Det var 30–40 tjejer där, de flesta hade varit med förut och såg ut att ha kul.
Borgskala: 10. Snittpuls 105, max 128, och då försökte jag ändå ta ut rörelserna och jobba på efter bästa förmåga. Men med bättre teknik går det nog att göra jobbigare.
Kulskala: 3
Förväntad träningsvärk: Ingen.
Igen: Nej. Om jag mot förmodan skulle vilja gå på ett danspass väljer jag ett utan bongotrummor. 

2 kommentarer:

Stefan sa...

Extra plus för add-on paint-info! Ps, törs man verkligen fota på Friskis? Jag gör då inte det.

Lina sa...

Nja, jag vet inte, Hoppas att ingen tar illa upp.