20 feb. 2012

Vikingarännet 2012

 
 
 
 
Jag har varit sugen ganska länge på att köra Vikingarännet, skridskoloppet mellan Uppsala och Stockholm. I går blev det äntligen av. Det ska ha varit fint i början av veckan, men så blev det varmt några dagar och busväder med snöblandat natten innan, och det gjorde tyvärr bara negativa underverk med isen. Vattnet var inga problem, för man blir blöt och sen är man blöt och that's it, men stöpisen var faktiskt ingen höjdare alls. Första milen var helt okej, efter det var det lika delar fint, vatten och stöpis tills det var ungefär en mil kvar, och sen var det ren parodi in i mål.

Men nu har jag i alla fall gjort det. När jag flöt omkring som en kork i går och var alldeles ensam och det blåste 100 m/s motvind så tänkte jag "aldrig mer", men i dag känns det som att jag visst skulle vilja åka igen – om det är lika bra is som vi har på Runn och i solsken och medvind...

För det var nog egentligen ett ganska trevligt arrangemang. Kanske inte riktigt lika väloljat som Vasaloppet (2 500 deltagare, två toaletter vid starten), men i det stora hela trevligt. Fyra landpassager,  runt tre kilometer löpning, var bara skönt. Nackdelen var att jag tappade mina ryggar vid nästan varje passage. Hade tänkt innan att fyra timmar borde vara en lagom målsättning. Jag var ute 4.15, men med tanke på hur fort andra åkte bör jag nog vara riktigt nöjd. Med bättre förutsättningar går det nog att kapa tiden ganska rejält. Fler kort hittar du här, och om du skulle ha 48 sekunder över kan du gärna kika på filmklippet nedan. Eller SVT:s inslag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du åker på vatten ju! Bra gjort Lina - och fantastiska bilder - som alltid! /Dan

Lina sa...

Tack, Dan!