22 aug. 2012

Funbeat-testet #62 – EFIT

Gissa om min kamera blev vattenskadad i går?
Vad: E-fit på Gymmix, Söderbaumska skolan, Falun. 30 minuter med Stefan som moraliskt stöd.
Passbeskrivning: EFIT är ett 30-minuters högintensivt pass med intervallträningsfokus. Intensiteten kommer från sammansatta funktionella rörelser som utförs mot tid. Rörelserna varvas så att olika muskelgrupper belastas och ger olika pulsnivå. Passen är olika varje gång men specifika pass kommer att återkomma med jämna intervall för att man ska kunna mäta sin träningsutveckling. Övningarna kommer att vara anpassningsbara så att både den vältränade och nybörjaren får en ”lagom utmaning”. Övningarna utförs individuellt men gruppen ger inspirationen att ta i det lilla extra! EFIT står för Effektiv Funktionell Intensiv Träning för alla och är framtaget i samarbete mellan Gymnastikförbundet och Korpen.
Tidigare erfarenhet: Ingen. 
Hur det var: Jag skulle vilja säga att EFIT är gympavärldens svar på gymvärldens crossfit. Genomgång av övningarna, kort uppvärmning och sen två sexminutersblock med så många repetitioner som möjligt. Många totalövningar och "bara" kroppsviken som belastning. I dag bland annat burpees, utfallsteg, fällkniven, en armhävningsvariant och typ upphopp. Det är olika varje gång, men spelar nog ingen roll. Efter några minuter är mjölksyran skyhög och det är ungefär hur jobbigt och kul som helst. Jag svettades kopiöst, det rann från ben och armar och blev stora pölar på golvet som jag halkade omkring i. Underbart. (Så här skrev Stefan på Funbeat: Har aldrig haft så mycket mjölksyra i hela mitt liv. Va lite vimmelkantig på slutet. Grymt bra pass.
Kulskala: 8–9, riktigt kul. Även om man inte orkar prata så mycket blir man peppad av dom andra i gruppen.
Borgskala: 17–18. Sista minuterna i intervallerna är fruktansvärda. Även om pulsen inte är skyhög känns det som att man går på max. Massor av mjölksyra.
Förmodad träningsvärk: Ja. Mellan skulderbladen och i höftböjarna efter den här gången. Kan säkert hamna någon annan stans med andra övningar.
Igen: Jag skulle definitivt kunna köra igen. Jag gillar korta och effektiva pass. Rekommenderas!
Tips: Falubor, vecka 34 är gratis på Gymmix, ny chans att prova Efit på söndag 17.50. Tryck här för hela schemat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fan, det ser ju ut som om jag skaffat mig ett par axlar! När hände det här?! Men jag klagar inte...
/Stefan

Lina sa...

Haha, låter som att du borde skriva en bok. "Mitt liv med axlar" eller kanske "Sagan om de två axlarna"?
Kul att du ville hänga på!

Anonym sa...

Eller varför inte "Den vilda jakten på axlarna"... det kanske vore nåt.
Kul att jag fick hänga på!