24 aug. 2012

Funbeat-testet #63 – Taekwondo


Vad: Taekwondo med Dala taekwondo, Maserhallen, Borlänge. 70 minuter.
Passbeskrivning: Taekwondo passar alla åldrar och dessutom är en allsidig och rolig träning. Kom och provträna GRATIS med oss i 2 veckor! Provträningen kan ske på tisdagar och fredagar under terminen, och ingen föranmälan krävs.
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: När jag kom in i salen var det fullt med vita knattar som stod på led och var knäpptysta. Min grupp (nybörjarna) bestod i undertecknad, en högstadiekille och Reza, som startade föreningen på 90-talet. Kort uppvärmning, lite rörlighet, och genomgång av grundpositioner, sparkar och slag. Vi sparkade mot en vägg och mot varandra med mitsar, metodik och pedagogik var riktigt bra. Kommer inte ihåg så mycket av koreanskan, men tae (fot), kwon (näve) och do (tanke) fastnade. Tycker ändå att jag fick en hyfsad uppfattning om vad taekwondo är, och framför allt fick jag ett suveränt bra intryck av föreningen. (Jag har ju varit runt på många olika ställen nu, och de allra flesta jag har träffat har varit kanonbra, men här var faktiskt bemötandet något extra). Det verkar vara ordning och reda, tjejer och killar, unga och äldre tränar tillsammans och verkar ha skitkul. 
Kulskala: 8, en positiv överraskning.
Borgskala: Ingen alls för mig i dag, men vi körde samtidigt som en grupp som har hållit på ett tag, och där var det ingen lek.
Förmodad träningsvärk: Kanske lite i höftböjarna, men på riktigt är det så klart något helt annat.
Igen: Ja, faktiskt. Trodde inte innan att det skulle vara så kul som det var. Gillar disciplinen och att man får rörlighet, styrka och kondition i ett och samma paket.
Specialsydda mitsar.

Inga kommentarer: