25 aug. 2012

Funbeat-testet #64 – Sundborn Triathlon

Vad: Superkort triathlon i Sundborn, deltävling i Dalacupen.
Passbeskrivning: Varmt välkommen till Sundborn triathlon 2012. För oss är det viktigt att alla kan vara med utifrån sina förutsättningar. Därför säger vi bara kom som du är! Utövandet sker i tre moment: Sim 300m, Cykel 7km och Löp 2,4km. För att delta behöver du något att simma i, cykel, hjälm samt något att springa i.
Tidigare erfarenhet: Blev av med triatlonoskulden i Sundborn på samma tävling förra året. Det var första och hittills enda gången.
Hur det var: Träffade Stefan och Stefan innan start. Båda sa: "Va, har du ingen våtdräkt?" Nej, jag hade ingen våtdräkt och jag är en riktig badkruka. Inte kan jag simma heller. 18.5 grader var den officiella temperaturen, men adrenalinet hjälper nog till att hålla kylan borta, så de var inte så farligt. Täten försvann förståss direkt, jag låg i mitten och drack vatten tills jag mådde illa. Cyklingen var inga problem, det var lite olika tolkningar av draftingregeln, men det är rätt svårt att hålla 10 meter. Blev omkörd av två tjejer in mot växlingen, men trots att benen var väldigt stumma till en början på löpningen tror jag att jag var första tjej i mål. Förbättrade min tid med 1.40 och är nöjd med det. Visserligen mer vatten i år, å andra sidan körde jag på mtb nu, så det kanske går på ett ut?
Kulskala: 7. Det skulle nog vara roligare om man kunde simma. Och om man inte var så långsam att knyta skorna.
Borgskala: 16–17. Efter att ha läst det här testet av min Garmin chansade jag och körde med klockan på armen. Det var för att få med pulsen på simningen, och jag blev faktiskt rätt förvånad när jag såg hur hög pulsen var. Den första toppen (se nedan) antar jag är chocken av det kalla vattnet. Men jag trodde faktiskt att jag hade betydligt lägre puls när jag simmar. Medel på simningen var 164, cykel 165 och löpning 172. Skumt.
Förmodad träningsvärk: Ingen.
Igen: Det är ju rätt kul när simningen är avklarad. Skulle kunna tänka mig att testa ett lopp över Olympisk distans (1500, 40, 10) men bara om jag lär mig att simma först. Skulle kunna tänka mig att göra om det här också, faktiskt. Tack Dalregementet, med general Dicander i spets, för ett mycket trevligt arrangemang!
Kanske blev pulsklockan lite skum ändå av vattnet.
Kurvan slutar vid 24 minuter, men jag höll på ganska precis en halvtimme.
Mina tider, inklusive depåstopp.
Upploppet på simningen. (Egentligen nästan hela banan, men det behöver man ju inte prata så högt om)
Gissar runt 100 startande. Här växlingsområdet.

Klingen sprang i ett stafettlag.
 

Foto: Stefan Määttä

9 kommentarer:

Leif_A sa...

Fast DC Rainmaker säger ju att du ska ha klockan i badmössan?

Leif_A sa...

Simning och cykling kan jag inte bedöma men löpningen kan jag. Och det var mycket snabbt sprunget!

Lina sa...

Som jag fattar det ska klockan klara en blöt halvtimme. Men om man vill att GPS:en ska visa rätt är det bättre att ha den på skallen. Gärna i mössan. Och tack!

Eva sa...

Jag tycker att nummer 70 som vanligt var ruskigt grym, inte minst i löpningen. Dags att lämna motionsklassen i diverse sporter! Som jag har förstått det med Garmin och vattentåligheten (DC Rainmaker är Leffes husgud, inte min) tål den vatten, men inte det extra tryck som uppstår vid simning osv. Därför ska man ha den i badmössan och inte på armen. Jag vet flera som har simmat med den, ibland har det gått och ibland har det inte gått. För det är väl 305'an du har? De nyaste Garmin är ju även för triathlon. Hur som helst är jag stolt över grannen!

Lina sa...

Så länge man är motionär hör man väl hemma i motionsklass? Och det där trycket uppstår väl om man simmar på djupet (en meter) eller kanske fort? (alltså inga problem för mig)
Man ska nog inte utmana ödet och dränka 305:an i onödan, men den verkar i alla fall ha överlevt dom där minutrarna betydligt bättre än kameran. Tack för dina fina ord!

Eva (äkta motionär) sa...

Elit-motionär? Du är så blygsam!

Fredrik sa...

Imponerande insats idag! Lite simträning på det här så.. Investerar du dessutom i snabbsnörning till skorna så kapar du ytterligare 15s.

Lina sa...

Tack snälla Fredrik.
Är rädd att "lite" simträning inte räcker. Och den där snabbsnörningen kom jag att tänka på för sent. Har ingen koll på hur det gick framför mig. Hur gick det?

Fredrik sa...

Jo tack, typ 10 m från pallen, men vaderna höll - gladast för det.