9 mars 2012

Funbeat-testet #35 – Nattorientering

Vad: Nattorientering, träning med tidtagning, gemensam start.
Passbeskrivning: "Dalaoffensivens Natt-Cup. Natträning över klubbgränserna i Dalarna. Arr: Kvarnsvedens GoIF. Samling 17.45 vid Mellsta motionscentral, anmälan via Eventor senast 6 mars 23,59, välj exkludera närtävlingar. Medelkaraktär på banorna".
Tidigare erfarenhet: Jag har ju sprungit nattorientering förut, senast var för ungefär 15 år sen. Har alltid tyckt att det har varit ganska läskigt, men när jag sprang regelbundet en period i Örebro var det ändå okej. Nu var jag lite nervös. Hur länge räcker mitt batteri? Vilka farliga djur finns i centrala Borlänge? Vem kommer att sakna mig och dessutom orka leta efter mig när jag tappar bort mig? Vad händer om jag bryter benet? Osv osv. 
Hur det var: Det var väldigt skönt med gemensam start. Vi var runt 30 pers som stack iväg samtidigt (av dem var minst två världsmästare), fast åt olika håll. Men det är ändå skönt att veta att man inte är helt ensam i den becksvarta skogen. (Om jag ska vara ärlig är det aldrig mer än några hundra meter till en stor väg i det här området). Dessutom sprang jag en bana som var väldigt lätt, men alternativet hade varit en för svår bana som hade tagit halva natten. Och det hade inte varit så kul. Nu var det i stället riktigt kul. 
Borgskala: 15. Efter dagens snöfall såg man inte isen, men man märkte den. Det var rätt svårt att springa stort och avslappnat. Klarade mig med en vurpa nerför en slänt, alla ben höll.  
Kulskala: 9. Det var så himla kul att jag blir sur på mig själv att jag inte har ryckt upp mig tidigare. Men säsongen är ju inte direkt slut än. 
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Jag tror det. Och det kommer bli ännu roligare när det blir barmark.
Så här ser kontrollerna ut på natten.
Och så här ser man ut från sidan på natten.


Inga kommentarer: