10 dec. 2012

Funbeat-testet #70 – Fäktning

Här syns det tydligt att jag står väldigt fel.
Vad: Klubbträning med Dalregementets IF och Thomas som moraliskt stöd. Två timmar.
Passbeskrivning: "Sektionen erbjuder ungdomar och vuxna möjlighet att träna och tävla i fäktning på olika nivåer, främst värja. Träningen sker i FBTK-hallen (gamla gymnastiksalen) på regementet i Falun".
Tidigare erfarenhet: Ingen alls.
Hur det var: Ett 20-tal på plats, jag och Thomas var nästan de enda i nybörjargruppen som var äldre än 10. Bollek, styrka, stegövningar (Allez! Marchez! Hela listan här). Sen fick vi plocka fram floretterna och öva utfall mot en vägg några minuter innan vi blev ihopkopplade med kroppskablar (jo, det heter så!) Ser väldigt enkelt ut för dom som kan, men det var rätt mycket att hålla koll på. Jag hade ingen vidare koll, men tyckte att det var kul. Fick öva mot en stackars nioåring, Thomas och ett proffs. Det märktes vem som var proffs, mot dom andra kändes det som att lampan tändes rätt slumpartat. 
Borgskala: 10. Pulsen stack iväg på uppvärmningen, men sen var det inte så farligt, mest varmt. Men som med allt annat, såklart annorlunda om man kan.
Kulskala: 7, roligare än vad jag trodde att det skulle vara.
Förmodad träningsvärk: Höger arm och axel, rumpan också. Känns som att jag har spelat badminton eller squash. Nåt blåmärke kan det nog bli.
Igen: Blev absolut inte avskräckt, men jag ligger typ 17 år efter dom som har tränat 17 år.
 
Thomas visar hur det går till.


Inga kommentarer: