11 dec. 2012

Funbeat-testet #71 – Crawl

Något säger mig att det inte är riktigt så här det ska se ut.
Vad: Privat intensivkurs i crawl, ledd av simtränaren och triathleten Lina. En dryg timme i Lugnets simhall
Passbeskrivning: "Vill du försöka lära dig att crawla. Igen?"
Tidigare erfarenhet: Lina försökte lära mig en gång för några år sedan. Hon är mycket pedagogisk och superduktig, men det hjälpte tyvärr inte den gången. Har försökt öva regelbundet på egen hand efter det, ungefär en gång per år de senaste två–tre åren.
Hur det var: Bröstkorg ner, rumpa upp, luta framåt, var streamline:ad, var lång, spänn magen, var avslappnad, sparka framåt, långa armar, armar utåt, rörelse i höften, huvudet still, armbågen först upp ur vattnet, vrid på huvudet, lyft inte på huvudet, tår inåt. De är nyckelorden jag kommer ihåg. Vi var väl ganska överens om att det kanske inte är helt optimalt att försöka lära sig allt vid ett tillfälle. Men jag vill faktiskt lära mig, och har inget att skylla på. 
Borgskala: 10, inte speciellt jobbigt. Bara att känna att luften inte räcker till. Men om man hade lite teknik är det klart att det skulle bli jobbigt. Försökte få igång pulsklockan (i platspåse), men den ville inte.
Kulskala: 7. Det är mest frustrerande. Jag fattar ju i teorin, men sen är det som att det blir kortslutning mellan skallen och resten av kroppen när jag ska försöka. Men jag klarade av att "crawla" en längd i dag – utan att känna att jag höll på att dö. Det var roligt!
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Ja. Jag har ett klippkort i simhallen med fem gånger kvar på, och nu har jag dyrt och heligt lovat att använda dom innan det blir vår. Jag lär ju inte bli bättre på att crawla av att sitta hemma i soffan och visualisera.

5 kommentarer:

Lena K sa...

Häftigt att du har hittat den gamla artikeln från sjön där jag lärde mig simma för mååååånga år sedan, dock inte crawl. Antydde för ett tag sedan att Lina borde lära mig det snart! :-D

Lina sa...

Jättekul läsning! Hittade den här också: http://www.kristianstadsbladet.se/sport/article811783/Succé-i-NM-foumlr-Lisa-och-Lina.html
Alltså, det ser ju så himla lätt ut när Lina och andra som kan crawlar... Jag känner mig bara korkad. Men jag ska försöka få lite kontinuitet nu, så kanske kan det bli lite bättre. Lina är fruktansvärt duktig, ta hjälp av henne!

Lena K sa...

Oh, tack för den länken. Jag fick faktiskt lite frossbrytningar när jag läste artikeln. Det var härliga tider på "touren" runt om i Skandinavien!

Lina sa...

Det finns helt klart hopp om din simning! :-) Kul att du vill lära dig!!

Lina sa...

Borde finnas gott om utvecklingspotential i alla fall, haha. Tack igen!