29 dec. 2012

Funbeat-testet #74 – Kettlebell

Catharina, F&S Faluns egna stålkvinna, är bland annat kettlebellexpert. 
Vad: Teknikträning kettlebell, Friskis Falun. En timme.
Passbeskrivning: "Finslipa din teknik i de klassiska kettlebell-övningarna. Passar alla: både dig som är nybörjare och dig som tränat kettlebell tidigare och vill ytterligare förbättra din teknik. Körs i liten grupp på 5 pers".
Tidigare erfarenhet: Det var rätt många övningar med kettlebell under TMI:n, och på cirkelfysen brukar ju kulorna vara med också. Men jag har aldrig lärt mig på riktigt. 
Hur det var: Bra och nyttigt. Superduktiga Catharina bröt ner grundswingen i delar, så att jag och dom två andra tjejerna som var med vet hur vi ska tänka och göra med fötter, rumpa, höft, bål, rygg, nacke, armar och handleder. På en knapp timme gick vi igenom fyra grundövningar, som jag tror att jag kan hyfsat bra nu. Tror att jag skulle kunna läsa mig vidare om jag vill lära fler övningar. Gillar ju det där med funktionell träning och tror att det är vettigt. Om du tränar på Friskis och är nyfiken på kettlebells, be om att få en sån här genomgång, för den var riktigt bra.
Kulskala: 7. Teknik är inte jättekul, men det gick att greppa och kändes som att jag fattade.
Borgskala: 13–14. I dag var det inte jättejobbigt, men visst känns det när man gör samma övningar ett par minuter i sträck. Med tyngre kula och högre intensitet går det så klart att göra hur jobbigt som helst. 
Förmodad träningsvärk: Det är dagen efter när jag skriver det här, och jag har inte kunnat sträcka ut armarna på hela dagen. Det känns i ryggen och nacke också.
Igen: Jag hoppas komma ihåg några övningar tills nästa gång jag går till gymmet.
 

Inga kommentarer: