27 jan. 2012

Funbeat-testet #24 – Olympiska lyft

Vad: Introduktion och instruktion av Olympiska lyft. Andra Lina tog hand om mig i lilla styrkehallen på Lugnet.
Passbeskrivning: "Hej! Vill du lägga till olympiska lyft i din utmaning? I så fall kan vi ses i gymet i källaren så ska jag göra mitt bästa för att instruera".
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Lina har kört några år och är superduktig och hur stark som helst. Det såg väldigt enkelt ut ända tills jag provade. Mac-övningar som uppvärmning, och redan här fick jag problem. Min rörlighet är fruktansvärt dålig. Lyften (uppdelade övningar) blev också svåra, eftersom jag var för klen för att lyfta stången. Men det fanns en städmopp som funkade bra. Det är hyfsat frustrerande att inte klara av enkla övningar, (dom ser i alla fall ser väldigt enkla ut för den som kan) inte ens med en mopp som vägde ett halvkilo. Fick en hyfsad uppfattning om vad det handlar om, men det behövs massor av träning innan jag klarar av att göra övningarna ordentligt. Och för att köra en ordentlig frivändning, då snackar vi mycket träning. 
Borgskala: När man kan – hur jobbigt som helst skulle jag tro. Det blev inte så jobbigt för mig i dag, ändå kommer jag garanterat att få träningsvärk.
Kulskala: 7. Tror att det är riktigt bra träning.
Förmodad träningsvärk: Ja. Armar, axlar, ben, rygg.
Igen: Det skulle vara tufft att kunna göra några riktiga lyft med stång och inte bara städmopp. Kunde ju förresten inte ens det. Jag skulle vilja kunna, men vet inte om jag har tålamodet.

Inga kommentarer: