5 apr. 2012

Funbeat-testet #41 – Capoeira

Vad: Capoeira Angola, Kulturhuset Arenan, Falun (första gången jag var där, vilket häftigt ställe!) Två timmar.
Passbeskrivning: Nybörjarkurs med start onsdag. 19.30–21.30. Kursledaren MM har över 15 års erfarenhet av Capoeira i Sverige och Brazilien.
Tidigare erfarenhet: Ingen. Men det kändes ungefär som att Hiphop och Krav Maga skaffat barn tillsammans. Det blev en Capoeira.
Hur det var: Ginga heter grundsteget, och det kommer man hela tiden tillbaka till. Däremellan långsamma sparkar, hjulningar, handstående och olika sätt att undvika att bli sparkad på. (Esquivas, tror jag att det kallas. Försvarsteknik, typ). Ser väldigt lätt ut tills man provar själv. Vi jobbade två och två, tiden gick snabbt. Sista kvarten fick vi spela brasilianska instrument. Musiken och rytmen verkar spela en central roll. Vi fick varsin skiva med capoeiramusik, så att vi skulle kunna lyssna och öva på stegen hemma. Det var himla gulligt, tycker jag.
Borgskala: 10, inget som syns på pulsen, men det var ändå ganska jobbigt att böja sig och åla på marken i slow motion. Min brist på rörlighet gjorde det inte lättare heller. Förstås förstår jag att det är nåt helt annat om man kan. 
Kulskala: 5. Jag känner mig så dum när jag inte klarar saker som ser så himla enkla ut.
Förmodad träningsvärk: Kanske inte träningsvärk, men det är ganska långt mellan gångerna jag hjular och står på händer, så det kommer att kännas i handlederna.
Igen: Jag tror att jag skulle behöva träna väldigt många timmar för att kunna göra dom där häftiga akrobatiska övningarna som proffsen kan, och det har jag nog inte tålamod till. Tyvärr, för det hade varit häftigt att kunna.
 

Inga kommentarer: