14 apr. 2012

Funbeat-testet #42 – Poledance

Jag kunde inte ta någon bild under passet, den här är stulen från poleandfitnesstudio.se.
Vad: Prova på-poledance, Pole and fitnesstudion i Gävle. 60 minuter.
Passbeskrivning: Normala pass är två timmar långa, jag fick prova en komprimerad variant, men i stort efter det här upplägget: "Under nivå 1 introducerar vi en puls höjande uppvärmning , trix träning och därefter sätter vi ihop en danssession med sensuella rörelser och trix. Avslutar alltid passen med fys , balans eller stretch".
Tidigare erfarenhet: Ingen. (Men jag har sett helt sjuka bilder på min granne som tränar pole och var den som tipsade mig om studion i Gävle. Det ser ut som att tyngdlagen inte gäller för henne, men förmodligen är hon bara vansinnigt stark och smidig). 
Hur det var: Skidskyttet var pinsamt, men i jämförelse kändes det helt rätt. Herre Gud vad jag kände mig fel i dag, verkligen fel på alla sätt. Men jag börjar bli rätt härdad ändå. Stretch på matta till att börja med. Rätt pinsamt att vara ett kylskåp när dom andra är ostela som kinesiska elitgymnaster. Sen några minuter styrka (brukar nog vara mer) och olika sätt att ta sig snyggt och smidigt upp från golvet. Vi fick prova på några tricks på stången, förmodligen dom enklaste av de enkla, men likväl svåra som tusan för mig. (Som en elefant på en pinne, läste jag i ett blogginlägg, det stämde ganska bra om man lägger till handsvett). Allt avslutades med en dans. Ni kan föreställa er.
Borgskala: Oj, det här kan nog bli hur jobbigt som helst. I dag var det inte så farligt, men det märks ju att det är tungt att försöka lyfta sig själv om man spelar i min viktklass.
Kulskala: Bortsett från att jag var fruktansvärt fel (Kasta med håret! Vilket hår?) så var det faktiskt rätt kul. Eller, det skulle nog kunna bli riktigt kul om man kunde göra några tricks, det ser grymt tufft ut!
Förmodad träningsvärk: Jag kommer nog att känna lite i magen av "uppvärmningen" och lite i axlar/armar. Men säkert helt annat och mycket mer om man gör på riktigt.
Igen: Det finns tydligen klasser som skippar showdelen och bara kör styrka, smidighet och tricks på stången. Det skulle jag kunna tänka mig att köra igen, om det fanns i Falun. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte just tipsa dig om detta. Möhippekörde i helgen och har fortfarande helt sjuk träningsvärk i hela överkroppen. Vi hängde i stolpen i en timme. Men liksom du, tyckte jag att den där porraspekten kändes lite märklig.¨/Johanna F

Lina sa...

Jo, plockar man bort det där åmandet och kastande med håret är det ju helt okej. Visst ser det häftigt ut när dom som kan gör!