23 maj 2013

Funbeat-testet #94 – Rullstol

Vad: Fläskboll, ultimate och världsrekordförsök på 200 meter i rullstol. Boll- och friidrottshallen på Bosön i samband med en kurs. 90 minuter, jag och ett 20-tal andra, ungefär hälften av dem rullstolsproffs.
Passbeskrivning: "19.30 rullstolsaktivitet i bollhallen".
Tidigare erfarenhet: Kan inte minnas att jag har rullat i stol förut. Definitivt inte samtidigt som jag försöker hålla koll på en boll.
Hur det var: Man kan väl säga att vi var två helt olika divisioner på planen. De som använder rullstol till vardags har ju otrolig teknik och koll på vad de gör. Det hade inte jag. Vi satt i basketstolar, som är väldigt lätta att svänga med, men ändå, sjukt häftigt att se hur snabbt och smidigt proffsen manövrerar sig fram. Fläskboll spelas med pilatesboll, och det small rätt bra. Ultimate spelas på samma sätt i stol som utan. Vi var kanske lite för många på planen samtidigt för att det skulle flyta bra, men man fick ändå rulla ganska mycket. Jag avslutade med några varv i friidrottshallen och klockade mig själv på 200 meter. Min tid (93 sekunder) är över minuten sämre än världsrekordet. Finns lite att jobba på. 
Kulskala: 7, lagidrotterna var roligare än att försöka hålla sig på en bana i doserad friidrottshall.
Borgskala: Tog mig knappt över 100, men det var betydligt jobbigare än vad det ser ut att vara på pulskurvan, 12.
Förmodad träningsvärk: Det är några dagar sedan nu, och jag fick rejäl träningsvärk i underarmarna, hade svårt att böja handlederna dagarna efter. Dessutom kändes det som att jag hade sprungit in med händerna först i en vägg. 
Igen: Ni får missförstå mig rätt. Jag är otroligt tacksam över att inte behöva rullstol för att ta mig fram i vardagen. Men jag skulle kunna göra om det på den här nivån.
Råkade stänga av klockan vid 45 min och en halvtimme försvann.
 
 
Min tekniktränare tyckte att jag hade ganska stor förbättringspotential.


Inga kommentarer: