8 okt. 2010

Om att kunna

Vissa är Helt Säkra på att dom kan. (Inget personligt mot just dom där, men ni fattar hur jag tänker, eller hur?) Andra är Väldigt Säkra på att dom inte kan. Vi behöver inte gå in på namn, men jag vet en som har varit dålig på att staka i minst 20 år. Försöker komma ihåg var det kommer ifrån. Förmodligen en kommentar och/eller ett dåligt resultat, och sen har det blivit självuppfyllande. "Klart det inte kommer gå bra på en så platt bana, jag är ju kass på att staka", "Visste att det inte skulle gå bra, det var ju bara stakning" osv.
I 20 år.
I sommar har jag åkt på ett par skidor som går tyngre än mina förra och än andras. Alltså har jag fått jobba som en tätting* för att hänga med varje gång det blir platt. Några gånger har jag fått lägga mig ett dike och grina. Några gånger har det nästan gått bra. Alltså, jag kommer förmodligen aldrig vinna VM i stakning, men jag tror alla fall att jag är jävligt mycket bättre än mig själv för ett år sen. Alltid något.
Långa vändan över Skuggarvet i dag.
Man får så härlig färg den här tiden på året.


* Tättingar (Passeriformes) är den största ordningen inom klassen fåglar. Majoriteten av dem är sångfåglar och de har välutvecklade muskler i, och stor kontroll av syrinx. Deras bon är ofta mycket välbyggda. Ungefär hälften av alla världens fågelarter är tättingar.

3 kommentarer:

tomp sa...

Den är grymt bra din blogg. Välskriven, bildskön och underhållande. Om jag inte sagt det förut så har jag gjort det nu. Trevlig helg!

Stefan sa...

Vi behöver inte gå in på namn men du är iaf snabbare än mig.. Men det är kanske en klan tröst ;)

Lina sa...

Tack för väldigt fina ord, pojkar.