15 okt. 2010

Riktigt smart, Börjes

Skulle försöka förklara min "träningsfilosofi" häromdan för en kompis som håller på att komma igång med träningen. Hittade ett gammalt papper och blev nästan chockad, för det var exakt mina tankar och precis så där jag tycker. Sen kom jag på att det var jag själv som hade skrivit det, och då var det kanske inte lika kul längre.
(Om du tycker att det här verkar tråkigt och långt går det bra att sluta läsa här och titta på mina skor i stället. Dom luktar för övrigt kattpiss och bor på balkongen).

Valda delar av träning enligt Linapina:
Lyssna på alla – Tro inte på allt
Det finns jäkligt många teorier om hur man ska träna. Var öppen och prova det som verkar galet – också. Välj ut dom bästa delarna och snickra ihop din egen träningsbibel. 
Det måste vara kul! 
Inte varje minut på varje pass, men i det stora hela.
Annars kan du lika gärna lägga energin på något vettigare.  

Ha en tydlig målsättning
“Det stora målet", mindre mål längs vägen, mål för varje månad, mål för varje pass.
Det mesta sitter i huvudet. Faktiskt. 

Variera
Det gäller hur du tränar, var du tränar, med vem du tränar, hur hårt och ofta du tränar.
Gör olika så står du ut längre. Och är snäll mot kroppen. 

Våga!
Våga vila, våga skita i planeringen, våga träna dubbelt så mycket. Kör idiotpass. Ha roligt. Ingen annan kan säga vad som är bäst för just dig.

Det är länge sen jag skrev det där första gången. (Sen har jag försökt applicera det på många stackrare, med varierat resultat). Tror att det var en uppgift till Christian Minatti (som för övrigt har lärt mig nästan allt jag kan och måste vara en av dom bästa tränarna i världen – alla kategorier, men det är en annan historia). Jag resonerar fortfarande efter dom där hörnstenarna, trots att det är lite (harkel) annan nivå nu. Det är egentligen bara en punkt jag inte får ihop, och det är det där med målsättning. Försöker komma på en som är lite roligare än att "må bra". Motivationen är inte alltid vad den borde vara, eller rättare sagt vad jag önskar att den vore, men som tur är får jag hjälp med blåslampan när det behövs. Men allvarligt, vad skulle kunna vara en lämplig målsättning för en motionär som aldrig är nöjd? Tacksam för svar.

4 kommentarer:

stefan carlsson sa...

den ultimata utmaningen: åre extreme challenge. klockrent! /stef

Stefan sa...

Angående målsättning tycker jag att du ska ändra utgångspunkten då du inte är en vanlig motionär.. Men Marcialonga känns väl som ett bra mål?

Matilda sa...

Punkten "Våga!" var klockren! Kör hårt nu och skaffa dig en rejäl utmaning till 2011!

Lina sa...

Åre vore tufft att ha på cv:t. Hur svårt är det att överleva kajakdelen?

Italien finns på kanskelistan, inte bara för att dom bjussar på vin i stället för sportdryck.

Tack, Matilda. Jag jobbar på det.