14 maj 2012

Funbeat-testet #47 – MTB-orientering

 
Vad: Kvarnsveden MTBO, deltävling i Svenska MTBO-cupen.
Passbeskrivning: Kvarnsvedens GoIF OK arrangerar en nationell tävling i Mountainbikeorientering, MTBO, söndagen den 13 maj 2012. En tävling på medeldistans för både redan aktiva och de som vill prova på MTBO för första gången. 
Tidigare erfarenhet: När jag gick på skidgymnasiet i Mora körde vi mtb-orientering med kartställ någon gång. 20 år sen. 
Hur det var: Anmälde mig i öppen klass på plats. Långa banan på strax över milen gick på tre kartor som var ganska olika. På den första var det rätt enkel orientering (det är det i och för sig alltid, eftersom man bara kör längs stigar och vägar), men det var bitvis lerigt och stenigt. Här var min cykelteknik klart begränsande. Del två kändes bättre, här gick det att cykla hela tiden. Del tre var vansinnig, en miljard stigar på 1:4000-del. Här märktes det verkligen att jag inte kan läsa karta i fart. Åkte samma bana som D21 och hade hamnat i mitten av resultatlistan, men jag var 19 minuter (!) efter finska Ingrid Stengård. Hon är å andra sidan rankad etta i världen.   
Borgskala: 14, snittade 142. Vi hade 29 kontroller, och kartläsningen går så sakta att det aldrig hann bli riktigt jobbigt.
Kulskala: 7–8. Kände mig väldigt tafflig, både med cykeln och kartan. Men där det gick att cykla och läsa kartan i hyfsad fart samtidigt var det riktigt kul.
Förmodad träningsvärk: Nej, men jag gjorde en snygg vurpa som redan känns i höft och armbåge. Skorna blev så leriga när jag sprang i träsken att clipsen blev lite svårmanövrerade. Skyller på det iallafall.
Igen: Tja, man hamnar ju onekligen på stigar man annars inte skulle köra, och det är ju aldrig fel. Utbudet i krokarna är lite begränsat, men den 8 september körs en deltävling i cupen i Falun. 
Tips: Här kan du se en film som arrangörerna gjorde inför tävlingen.
Del tre, här behöver man ha tungan på rätt ställe.

Inga kommentarer: