21 nov. 2012

Funbeat-testet #67 – Stairmaster

Vad: 40 minuter långt förprogrammerat fettbrännarprogram på Friskis stairmaster.
Passbeskrivning: Ville köra något lite lugnare eftersom jag har varit krasslig så länge. Och 40 minuter trodde jag skulle vara ungefär så länge jag skulle stå ut.
Tidigare erfarenhet: Har aldrig stått på en tidigare. 
Hur det var: Nummer 67 i mitt test visade sig bli den hittills största underskattningen. Fick en kort genomgång av Karin, som förutom att hon är proffs i största allmänhet har en stegmästare hemma. "Ta så långa steg som möjligt utan att slå i botten. Det är sjuuukt effektivt", sa hon. Säkert, tänkte jag, men efter två minuter fattade jag att hon hade rätt. Det blev så himla mycket jobbigare än jag hade föreställt mig. Pulsen stack upp i 160 på det som nog var uppvärmning, och sen bara fortsatte den uppåt. När jag hade haft över 170 tio minuter var jag tvungen att sänka belastningen för att överhuvud taget orka i mål. Snittet på passet blev 166, väldigt nära 90% av mitt max, och jag var lite yr när jag klev av. Och det här var alltså det lugna programmet. Sjukt effektivt och grymt svettigt, skulle jag vilja säga.
Borgskala: 16–17, riktigt jobbigt.
Kulskala: 4. Klockan går så himla sakta när man inte kommer någon stans.
Förmodad träningsvärk: Jag trodde ju att det var rumpan som skulle få sig en omgång, men där kändes ingenting. Men höftböjarna och lårens framsida kommer att kännas. Gjorde förmodligen fel.
Igen: Nej, möjligen som intervallträning. Se kulskala.
Tips: Släpp handtagen och du får grym balansträning! Perfekt för dig som vill eller behöver öva på tyngdöverföringen i längdskidåkning.


2 kommentarer:

Leif_A sa...

40min låter lång tid på en enformig maskin. Bra jobbat.

Lina sa...

Ja, det är enformigt som tusan! Men vad gör man inte för forskningen?