21 feb. 2012

Bästa medicinen

 
Egentligen borde jag kanske ha låtit mina rassliga lungor vila i dag, men det gick inte. När det är sånt här sportlovsväder borde det vara olagligt att inte vara ute och röra på sig. Lallade runt en timme och hostade nästan ingenting – som trolleri! Jag vet att det finns FYSS (Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) och FaR (Fysisk aktivitet på recept), bägge otroligt bra initiativ, men jag har ingen aning om i vilken utsträckning de ordineras. Fattar ju att man inte kan bota allt med fysisk aktivitet, men jag tror att väldigt många skulle kunna må väldigt mycket bättre bara genom att röra på sig. Har du någon koll på FYSS och FaR? Funkar det? Hur många får träning utskrivet på recept? Berätta, tack!

1 kommentar:

Pia sa...

Jobbar med FAR och FYSS varje dag. Vi är några tappra som är frälsta men än så länge är det tyvärr allt för få som är medvetna om att det ens finns! Ser dock ljust på framtiden och i takt med att nya forskningsartiklar presenteras borde även de läkare (och annan legitimerad personal) som förskriver recepten öka. Tack för rolig blogg förresten:-) Brukar inte kommentera men läser dagligen. Tack och hej!