8 feb. 2012

Funbeat-testet #30 – Cykling vinter

Vad: Distanspass på cykel, vinterväg.
Passbeskrivning: "Det är för kallt och för halt att cykla på vintern, det VET jag". (Utan att ha provat, naturligtvis). Målsättningen med dagen var alltså att kolla om det går att få till ett vettigt pass utan att frysa ihjäl och/eller halka och bryta alla ben. 2–3 timmar var tanken, reglementsenligt klädd med hjälm och reflexväst. 
Tidgare erfarenhet: Jag cyklar till jobbet och andra korta sträckor varje dag, men bara för att det är så himla tråkigt att gå. Har aldrig försökt göra det som träning på vintern.
Hur det var: Det var bara två grader kallt, så med sealskinz på fötterna och påsar på händerna var första problemet inget problem alls. Och med dubbdäck på monarken var det inte halt heller. Bara tungt. Försökte hålla mig så mycket som möjligt på cykelbanorna, även om asfalten såg frestande ut. Tog mig i alla fall till Torsång, gick all in i ett försök att vara som dom riktiga cyklisterna (fikade, alltså) och kom hem tillslut. Helt färdig. Rekommenderar inte skoterspåret mellan Kyna och Hinsnoret med kärringcykel.
Borgskala: 15. Det var jobbigt, även om det inte ser så ut på pulskurvan. (Snitt 136, max 158) Blev stum i benen direkt och sen var jag det hela vägen hem.
Kulskala: 8. Det var faktiskt helt okej, kanske för att det var länge sen jag cyklade över huvud taget. Men man kan ju undra varför jag inte har provat det här förut.
Förmodad träningsvärk: Det kommer kännas ordentligt i ovana cykelmuskler.
Igen: Ja. Nu ska jag köpa dubbdäck till crossen, känns lite halvfånigt att köra med fotstöd och cykelkorg.

Inga kommentarer: