28 mars 2012

Funbeat-testet #39 – Tabataintervaller

Det var så mycket folk att jag inte orkade knäppa kort på mig själv. Men här är iallafall F&S nya SkiErg.
Vad: Ett egenhändigt ihopsnickrat Tabata-pass på Friskis i Falun. Själv.
Passbeskrivning: "Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter. Intevallerna kan användas på såväl renodlade konditionsövningar som t. ex. löpning, rodd och hopprep men också med stor framgång på styrkeövningar som t. ex. benböj, armhävningar och sit-ups." Det läste jag här. Bestämde mig för att helgardera med lika delar konditions- och styrkeövningar, dom här i den här ordningen: SkiErg, armhävningar, cykel, bålövning i TRX, crosstrainer och en magövning. 
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Herregud. Det finns hur mycket som helst att läsa om den japanska doktorn Tabata, som ska ha bevisat att hans träningsmetod är den ultimata syreupptagningsträningen. Man ska bli stark också, och smal och snygg. Och så är helvetesintervallerna jobbiga. Jag trodde att jag var förberedd på att det skulle bli jobbigt, men inte SÅ jobbigt som det visade sig vara. Alltså, jag var ju mer eller mindre beredd att lägga av efter två minuter. Vet inte om det var för att jag började för optimistiskt med SkiErg:en, och att det sabbade hela passet sen. Eller om det var något annat. Men allt var jobbigt, och på några övningar var det tydligt att effekten sjönk väldigt mycket mellan första 20-sekundaren och dom som kom efter. 
Borgskala: 18, fruktansvärt. Det rann svett och hela jag skakade av mjölksyra. Kan inte minnas när jag var så trött senast. Kanske när jag nästan dog på Lidingö. Det syns inte hur jobbigt det var på pulskurvan.
Kulskala: 6. Sådär, jag blev ju så (valfri svordom) trött. Men egentligen gillar jag ju det. Kanske blir det bättre nästa gång, nu när jag vet ungefär vad det innebär. Det är ett stort plus att man kan variera övningarna. Och sen kan man ju börja räkna (antal reps som man hinner) också, det skippade jag helt i dag. 
Förmodad träningsvärk: Ja, garanterat. Triceps, mage, rygg för mig, men det beror såklart på vilka övningar man gör.
Igen: Jag tror att det kan bli fler gånger. Sen, när den värsta chocken har lagt sig.



6 kommentarer:

Fredrik sa...

Det där blev man ju lite lockad av att testa, men hur gjorde du med sekundräkningen? Pulsklockor brukar ju inte vara helt självklara att programera.

Lina sa...

Tycker absolut att du ska testa. Går ju att variera och anpassa i all oändlighet. Och gillar du att bli trött snabbt blir det väl knappast bättre.
Klockan var ett problem, men egentligen sak det inte vara svårt att ställa in regelbundna intervaller. Det är säkert skitlätt när man kan... Återkommer

Anonym sa...

Det finns en app man kan ladda ner som heter kettlebell swingtimer, nåt... Jag har inte testat själv, men den sägs funka bra! /Daniela

Fredrik sa...

Jo, nu har jag tagit tid till mig att programmera min Garmin 305. Efter lite knappande i menyerna (Mode- träning/träningsintervall/pass/intervall) så gick det faktiskt att knappa in: tid, vilotid o antal repetitioner. Kan ju vara bra att ha för löpintervaller också - inga ursäkter kvar.

Anonym sa...

Det finns en speciell Tabata-app till Iphone. (Vet tyvärr inte hur man hittar den eftersom jag har en annan telefon.)

Lina sa...

Tack för tipsen, Daniela och anonym. Jag håller dock fast vid appfri telefon, ett tag till i alla fall...