20 juni 2016

Tre Toppar – vandringsled i Rättvik

För ett tag sedan läste jag om en vandringsled i Rättvik som jag aldrig har hört talas om, och som dessutom passerar bara ett stenkast från mina föräldrars hus i Vidablick. 
"Leden sträcker sig utefter bergskammen ovanför Rättviks slalombacke och passerar utsiktsplatserna vid Hedsåsberget, Lerdalsberget och Hökolsberget. Det är magnifika utsikter över bland annat Siljan, Ljugaren, Rättviks samhälle och flera Rättviksbyar!" Det går att läsa på kommunens hemsida, och självklart provade jag i dag när jag hade chansen. Det var inte helt enkelt att hitta, och den magnifika utsikten var en aning igenväxt, men annars var det hur fint som helst! Leden ska vara knappt åtta kilometer (kändes längre), gick främst på små stigar och hade rejäl kupering. Dessutom med ordentlig vildmarkskänsla, trots närheten till både civilisation och slalombacke. Prova gärna!
Karta från rattvik.se


1 kommentar:

Karolina sa...

Perfekt tips! Den hör ska vi försöka hitta idag. Kram Karolina