11 sep. 2016

Kotor, Perast och Dubrovnik

Och så kom jag till kusten. Efter tre veckor med runt 30 grader mest hela tiden trodde jag att årets första dopp kanske skulle bli av. Men vädret slog om, så jag slapp. 
Hittade en liten pärla i Kotor, en by vid vattnet mellan höga berg i Montenegro. Tänk Gamla stan, men vid en norsk fjord. En bit in i september börjar säsongen att klinga av, men det var ändå sjukt mycket folk. Brukar normalt inte gilla att trängas, men efter min isolering i bergen blev det riktigt jobbigt och jag flydde centrum. 
(Notera stigen till höger. 78 kurvor till toppen). 
(Dålig bild av ringmuren runt gamla stan). 
Fick ett tips om ett berg i närheten av Kotor som såg sjukt häftigt ut på bild, men för att ta sig dit skulle jag behöva a) lifta (vågade inte) eller b) ta taxi (ville inte lägga så mycket pengar) så det får bli nästa gång.  
Stannade till i Perast (en annan turistfälla, rekommenderas icke) på vägen mot den största turistfällan av dem alla. Jag skulle flyga hem från Dubrovnik och kom dit kvällen innan. Där råder enorm Game of Thrones-feber. Här bodde jag: 
Visst är det en vacker stad, men att så många vill åka dit och trängas övergår mitt förstånd och priserna på mat och boende och allt annat saknar alla proportioner. 
Nu är jag hemma igen och ska väl försöka ta tag i mitt liv. Alla träningsförslag och jobbtips är varmt välkomna. 





2 kommentarer:

Nipe sa...

Välkommen tillbaka till Sverige igen. Och SHIT! vilken resa du har varit på. Läste dina inlägg högt för maken i bilen igår, det väckte stor munterhet. Vi kan inte bestämma oss för om vi är livrädda eller lockade av dessa resmål nu. Både ock kanske :)

Lina sa...

Tack Nipe!
Ja, shit, Albanien var en höjdare.
Men jag tror att ni ska vänta några år med att åka. Det kommer att bli tip top när allt är i ordning, just nu är det lite knackigt på en del grundläggande avdelningar.