10 feb. 2011

Så här är ni skidåkare

Fick ett "anonymt" mejl med den rubriken igår. Sandra Hanssons grisesperring (vg.no) av Seraina Boner under de sista kilometrarna av König Ludwig Lauf har blivit en het debatt i skidsverige. Ja, visst kör hon fult och osportsligt. Men är det värre än under en herrsprint? Regelbrott? (Nej, tyckte Fis)
Vad tycker du? Syns tydligast en minut in i filmen. Mer debatt.

Så här säger reglerna:
Vid alla tävlingsformer definieras obstruktion som att avsiktligt hindra, blockera (genom att ej följa ideallinjen), rusa på eller knuffa annan tävlande med någon dela av kroppen eller skidutrustning. Tävlande som blir uppåkt, skall lämna fri väg och inte orsaka obstruktion. Generellt ligger ansvaret på den tävlande som blir uppåkt att det inte uppstår obstruktionssituationer. Vid intervalltävlingar skall tävlande som blir uppåkt lämna ”fri väg” vid första uppmaning utom vid markerade zoner (se 340.1.4).

4 kommentarer:

Trones sa...

Tyckte att det var ganska tydligt regelbrott.

Hon kliver ju i princip på skidorna åt henne, sen i början där så kliver hon in precis framför, och sen börjar veva med staven.

Det var inte snyggt.

Konstigt att FIS inte bestraffade det här?

Stefan sa...

Jag reagerade också när jag såg det, osportsligt och fult. Onödigt också då hon ju var betydligt starkare och hade vunnit även vid en juste fight. Tråkigt också då jag "känt" lite extra för Sandra då hon kommit tillbaks från skador och sjukdom.

stefan carlsson sa...

rejält fult, en gång är ingen gång, men så många upprepningar, -solklart i min värld av rosor. diskning menar jag./stef

Lina sa...

Jag känner Sandra och vet att hon är en bra tjej. Det behövs så lite för att någon ska bli stämplad som ojuste/en fuskare. Var det värt det? Jag tycker att det känns så himla onödigt. (Speciellt när det trots allt såg ganska enkelt ut på upploppet). Vinn rättvist eller inte alls, liksom.