16 feb. 2011

Som en stjärna, typ

 
Läser ni Helenas blogg? Hon skriver bra och underhållande om träning och livet som världsstjärna. (Behöver jag lägga till att jag är ironisk på det sista?) Har aldrig kört 45/15 innan idag, förstår inte riktigt vad som händer i kroppen jämfört med ex ett 70/20-pass (Lisa?), men klart är ju att det är vid 45 ungefär det börjar bli jobbigt, och det är ju skönt att få stanna då. Första 10 kändes ganska bra faktiskt, sen blev det lite jobbigt och dom sista var skitdryga. Men det funkade ändå att köra dom i ett svep. 28 till och dubbelt så snabbt, så är man uppe på Janssons nivå.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Tror (som vanligt med förbehållet att jag kan ha fattat fel) inte det händer så mycket annorlunda i kroppen på ett 45/15 jfr med 70/20. På vilket sätt känns det olika?
Förhållandet mellan aktivitet/vila är (i princip) lika på båda, och det är ju i huvudsak samma energisystem, även om det ju går mot något mer aerobt ju längre intervaller. Men det rör sig ju om så små skillnader här. Springer man ex ca 200m jfr med 400m så är förhållandet crp/glykolys (i procent) 38/57 jfr 40/55, så det borde vara försumbart.

En orsak, om 45orna är tyngre, kan ju vara att man säkert helt enkelt tar i de där extra procenten mer eftersom det känns lite överkomligare med kortare tid och då blir det förstås jobbigare. Annars är nog det främsta skälet till att köra 45/15 istället för 70/20 att det är enklare att räkna på hela minutrar. Typ som att det är enklare med 8/2or än 9/2or.

Men som sagt, med förbehåll...

Lina sa...

Alltså, ja. Och nej.
Tror ju att jag har mer mjölksyra på ett 70/20-pass. Finns inte en chans att orka fler än 12 i ett set. Förmodligen var jag för feg nu. Variation är i alla fall bra.
Tack för analys.

Lisa sa...

tack för repetition! jag borde ju kunna det där i huvudet nu, insåg att jag inte riktigt gjorde det...

hursom är alla sätt att ta i på bra ju. det viktiga är att bli svettig n andfådd.