5 jan. 2012

Funbeat-testet #18 – Coopertest

Det här är inte jag. Men några av OK Kåres elittjejer.
Vad: 3 000 meter på tid i friidrottshallen med Kåre. Jag körde det som ett coopertest.
Passbeskrivning: Ett coopertest är enkelt, spring så långt du orkar på 12 minuter.
Tidigare erfarenhet: Aldrig coopertest, men sprang runt Tisken i juli. 3 000 då tog 12.11, och jag hoppades vara lite snabbare i dag.
Hur det var: Kändes bra första fem-sex varven (vi sprang på 200-metersbana), sen blev det bara värre och värre. Öppnade för hårt, kilometerarna gick på 3.54–4.12–4.12. Omräknat blir det ungefär 2 930 meter på 12 minuter, och ska man tro iForm betyder det att jag har "udmärkt" kondition i tantklassen. Men jag hade behövt vara lite bättre för att vara nöjd. 
Borgskala: Stark 17, skitjobbigt. 177 i snitt, 182 på sista varvet. Har runt 185 i max.
Kulskala: 4, inte speciellt kul alltså. Men det är skönt efteråt. Och jag ger mig själv en guldstjärna för att jag vågar berätta hur sakta det går. Hur fort/långt springer du?
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Enkelt sätt att testa löpformen, kan nog bli fler gånger.

Inga kommentarer: