10 jan. 2012

Funbeat-testet #19 – Skridskoimitationer

Vad: Skridskoträning på barmark med Das, Södra skolan, 90 minuter.
Passbeskrivning: Barmarksträning som alla kan vara med på. Vi kör styrketräning utan vikter med fokus på skridskomuskler, balans och koordination.
Tidigare erfarenhet: Någon gång i mitten av 90-talet var skridskolandslaget på barmarksläger i Rättvik. Janne Junell var tränare och jag fick vara med på ett pass på Prästskogsvallen. Jag minns passet som FRUKTANSVÄRT, bland det jobbigaste alla kategorier. Det var Borzov och utfallssteg och lårgång och hopp åt alla tänkbara håll, varvat med löpintervaller. Jag hade svårt att gå flera dar efteråt. Har väl hoppat någon gång efter det, men aldrig ett helt pass.
Hur det var: Hopprep och fotboll som uppvärmning, sen styrketräning med fokus på ben, mage och rygg. Lite hopp. Tror att dom var lite extra snälla för att jag var nybörjare. Det var jobbigt, men kunde ha varit sju resor värre.
Borgskala: Det är svårt att sätta en siffra på styrkeövningar. Det är ju jobbigt, men man har ju inte hög puls. Runt 14 i medel, typ. 
Kulskala: 7. Saknade musik.
Förmodad träningsvärk: Även om det känns ganska bra nu är jag rädd att det kommer kännas ordentligt i allt som har med benen att göra några dagar. 
Igen: Jag kör aldrig styrketräning för benen, men det kanske inte är så dumt egentligen. Och det är ett himla kul gäng, så risken finns nog.



Inga kommentarer: