31 jan. 2012

Funbeat-testet #27 – Löpning djupsnö

Vad: Snöpulsning runt Bergsstigen i Falun, 12 km.
Passbeskrivning: Helt vanligt distanspass, men på sidan av plogade cykelbanor.
Tidigare erfarenhet: Känns som att jag måste ha snöpulsat tidigare, men jag kan bara komma ihåg att jag har gjort det samband med orientering på 1900-talet. I modern tid har jag hoppat över det.
Hur det var: I ärlighetens namn ska sägas att jag funderade på om det här verkligen skulle räknas som ett riktigt genomfört pass, för det blev inga 12 kilometer djupsnöpulsning direkt. Större delen var löpning i vinterlandskap där snön var tillplattad av folk som har gått, åkt skidor eller åkt pistmaskin. På nåt ställe hade någon gått med snöskor också. Men några kilometer blev det faktiskt snöpulsning,  och eftersom jag är enväldig domare i det här testet anser jag att jag har fattat poängen. Det går långsammare än när det är barmark och är lite halkigt, och man lär ju lyfta lite mer på fötterna. Annars är det ingen större skillnad.
Borgskala: 14. Höll mig på vanlig distanspuls, snitt runt 150.
Kulskala: 5. Det är mycket roligare att springa i skogen än på cykelbanor och grusvägar, men jag vet inte om det är värt risken. Det känns som att man ganska lätt kan trampa snett (tantvarning är redan utfärdad) när man inte ser vad som är under.
Förmodad träningsvärk: Hade ju fortfarande känningar i låren efter #25, det tog mycket mer än jag trodde. Tror att jag bättrade på det lite i dag, fram- och baksida lår + höftböjare.
Igen: Nej. Finns det så mycket snö att det går att pulsa i den satsar jag hellre på skidåkning, eller löpning på bättre underlag.

Läs mer om löpning i snö.
 

Inga kommentarer: