18 apr. 2013

Funbeat-testet #91 - MMA

Vad: MMA på Forma träningscenter i Hässelby. 60 minuter med Per som moraliskt stöd.
Passbeskrivning: "MMA (Mixed martial arts)
 Är en kampsport med sparkar, slag, kast och markkamp med inriktning på fullkontakt. Till skillnad från många traditionella kampsporter så definieras inte MMA av hur utövaren ska genomföra en viss teknik, utan förklaras enklare av vad utövaren inte får göra. Men hos oss får man lära sig grunden och tekniken till MMA." (Kolla fotnot)
Tidigare erfarenhet: Haha, ingen, om det inte räknas att att sett två minuter på tv.
Hur det var: Jag väntade mig en stor grupp, men det visade sig vara jag och Per (nybörjarna), två killar som hade kört tidigare och instruktören Nestor. Uppvärmning med löpning, nackträning och hopp. Träning med handskar/mitsar, hopp, plankor, sparkar och armhävningar. Väldigt svettigt, mycket kul. "Kom i morgon också, då kör vi brottning", sa Nestor efteråt. Himla otur att jag har andra planer.
Kulskala: 8, riktigt kul.
Borgskala: Det var 60 väldigt intensiva minuter. Att slå på någon som ligger i tre minuter är jobbigare än man kanske tror. 16-17, ett av testets klart jobbigaste pass. Pulskurva kommer senare.
Förmodad träningsvärk: Det är nog enklare att säga var jag inte har det. Det är dagen efter, och jag känner av vader, höftböjare, rygg, nacke och armar. Mest mellan skulderblad och i underarmarna.
Igen: Som träning, absolut.
 
Klassen innan. Oklart vad som pågår.

Fotnot: Sammanställning på vad man inte får göra finns här.

Inga kommentarer: