19 apr. 2013

Funbeat-testet #92 - Amerikansk fotboll

Vad: Amerikansk fotboll, klubbträning med damlaget i Stockholm mean machines (som vann SM-finalen förra hösten med 48-0) på Zinkensdamms IP. Syrran var med också, och vi höll på 105 minuter.
Passbeskrivning: "Är du nyfiken på att prova är du varmt välkommen på ett par träningar och känna dig för. Vi söker dig – liten eller stor, lång som kort – alla är välkomna att spela amerikansk fotboll!. Självklart får du delta i de övningar som går, innan du har egna skydd (under det första året kan du hyra skydd av föreningen). Kom och lär dig grunderna för att spela amerikansk fotboll och för att ha roligt så klart, nya spelare är alltid varmt välkomna!"
Tidigare erfarenhet: Ingen alls. Men jag såg någon match när jag pluggade i USA.
Hur det var: Kort uppvärmning och lite väntan  på att få gå på planen (massor av aktiviteter på Zinken en torsdagkväll). Det var en av de första utomhusträningarna för säsongen, så passande nog var temat "nöta grunder". Defens-tjejerna körde på egen hand med sin tränare, men för oss andra var hela träningen inriktad på att springa och fånga bollen. Passningarna kom rakt framifrån, från sidan och bakifrån, och jag blev grymt imponerad av hur säkra dom är att passa en boll till någon som springer i full fart. Trodde i min enfald att jag skulle få lösa kast i början (det kanske var snällare än vad dom andra fick, vad vet jag), men det var definitivt inga tjejkast. Riktigt häftig känsla dom gånger jag lyckades fånga bollen när jag sprang nästan max, lika frustrerande alla gånger jag inte fångade den.
Kulskala: 7. Mycket höga poäng på frustrationsskalan.
Borgskala: 13, men det skulle så klart vara jobbigare om man sprang mer än 20 meter i sträck och hade ett motståndarlag. Pulskurva kommer.
Förmodad träningsvärk: Nej, men händerna, och framför allt tummarna, kommer att vara lite mörbultade.
Igen: Det skulle behövas myyyyycket träning innan jag klarar av grunderna kasta och fånga. Spelidén verkar kul och dom verkade ha bra sammanhållning i laget... men... Syrran ska nog göra fler försök. Kul!