21 apr. 2013

Funbeat-testet #93 - Kangoo jumps

 
Vad: Klassen Kangoo jumps på Forma träningscenter i Hässelby. Ungefär 20 pers, en knapp timme.
Passbeskrivning: "Olika enkla övningar som är väl anpassade och utvecklade i syfte att vara ett roligt, krävande och resultatinriktat pass. Det är ett explosivt intervalltränings-program där de grundläggande rörelserna är enkla och kan utföras med varierat upplägg och intensitet. Kangoo Jumps hjälper till att ge en ökad G-kraft (tyngdkraftsbelastning) som stärker rörelseapparaten, skyddar lederna från kronisk trötthet som kommer när du tränar på hårda ytor."
Tidigare erfarenhet: Ingen.
Hur det var: Hade aldrig hört talas om det här innan jag fick ett tips via bloggen. Tyckte att det såg ut som ett aprilskämt, och det var väl ungefär så det kändes också i början. Man kommer upp ganska högt, men det var inga problem med balansen. Vi värmde upp, sprang lite och körde ett ganska traditionellt gympapass. Visst får man lite extra studs, men jag vet inte om det blir någon extra träningseffekt direkt. Sista minuterna körde vi brutal styrketräning för mage och rumpa. Skorna är ganska tunga och syran blev skoningslös.
Kulskala: 6. Första minuterna var det svårt att inte flina. Men efter ett tag glömde jag bort fjäderskorna och det blev mest som ett vanligt gympapass.
Borgskala: 12. Det var först på slutet jag började få upp pulsen. 'Styrketräningen' på slutet var ganska jobbig, men kändes fel.
Förmodad träningsvärk: Hela jag är rätt sargad efter de senaste dagarnas olika spektakel, så det är lite svårt att veta vad som är ägget. Men kanske lite i höftböjarna. Mina strumpor var kortare än skaftet på skorna och nu saknar jag hud på smalbenen.
Igen: Knappast för att träna. Men om jag blir bjuden på maskerad kanske det vore nåt.
  

Inga kommentarer: