3 juni 2013

Vi måste prata om skräpet

 
 
 
Inspirerad av fartfantomerna i går vågade jag vika av vägen. Tog mig runt loop 3 och delar av den första på ungefär samma tid som Wengelin behövde för att ta sig runt hela banan. Inget annat är väl att vänta, jag hade i alla fall ganska kul och det var både fint och jobbigt. Men jag slogs av en sak: allt skräp! Det är gelförpackningar, barpapper och korkar till förbannelse! Jag vill inte anklaga arrangörer eller cyklister på något sätt, för det är ju precis så här det alltid är. Och det krävs ju "bara" att någon plockar upp. Vasaloppsarrangörerna var ute i helgen och fyllde 137 (!) sopsäckar. (Hur mycket har försvunnit i myrar och sjöar?) Men måste det vara så? Jag fattar att skräp är det sista man tänker på när man tävlar, men kan man som arrangör underlätta på nåt sätt? Skräpzoner? Tillverkarna, funderar dom på det här på något sätt?
Mvh skräptant_38@hotmail.com

12 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, tog 2:a i dag och det var samma sak. Kul att banmarkeringarna sitter kvar, undrar hur länge? Det är så många svängar in på olika stigar så jag undrar om jag klarar att memorera banan.
/Karin J

stefan carlsson sa...

Medhåll på det. Riktigt dåligt. Våra banmarkörer har som uppdrag att när de pilar av banan även plocka upp skräpet. Uppryckning och information är vad som krävs//Stefan

Eva sa...

Bra där, skräptanten! Det är ett problem!

Anonym sa...

... och även jag håller med. Känns som ett rätt utbrett problem. Och risken är att det kan få konsekvenser. Skulle jag vara markägare skulle jag mer än gärna upplåta marken till den här typen av evenemang. Men skulle jag få tillbaka skogen nedskräpad skulle viljan minska till nästa tillfälle. För visst kan en markägare sätta sig på tvären? Det ligger i allas intresse att tänka till kring den här frågan.

/Staffas

Öijer sa...

Vi städar ju åtminstone efter cyklisterna veckan efter loppet. Jag läste också om Vasaloppet och tyckte det var anmärkningsvärt att det dröjer så långt efter loppen innan det städas.

Fredrik sa...

Det självklara vore väl att alla tar med sig sitt skräp hem - vanliga regler alltså.
//Skogsmulle

Lina sa...

Jag vill på inget sätt peka ut LL som någon bov, det är precis lika illa på alla större arrangemang. Om ansvaret bör ligga på individen eller arrangören låter jag vara osagt. Men om vi tar Vasaloppet som exempel: 15 000 gubbar x i snitt 3 geltuber, som får ligga ett par månader, det är väl ingen höjdare? Om inte annat lär det sticka ganska bra i ögonen på dom ofrälsta. Toppen om LL-banan städas de närmsta dagarna! På stan (Göteborgsvarvet/Stockholm marathon) kan men ju enkelt sopa ihop skiten, men det funkar ju inte i skogen. Känns som att någon borde göra något, men jag vet inte vad.

Stefan sa...

Det hela är väl enkelt egentligen, det är en vars ansvar att ta med sig skräpet. Ev kan man hjälpa cyklisterna genom att ha "skräpzoner" längs banan. Men jag tycker att det vore en bra grej att infa innan loppet att det faktiskt inte är tillåtet att slänga skräp under loppet. Kan tom tänka mig sanktioner mot åkare som struntar i detta.

Öijer sa...

På Cykelvasan fick jag en biologiskt nedbrytbar cykelflaska. Så någon har då tänkt något i alla fall. Nedskräpning ger böter, bara att ställa ett par konstaplar ute i skogen med ett varsitt block.

Per sa...

Jag måste bekänna att jag slängde två pappmuggar utmed banan efter Trail Run i helgen. Nästa gång tar jag med eget vatten, både på grund av denna anledning och eftersom muggar är så svåra att dricka ur i farten.

20% i magen
5% i vrångstrupen
75% på tröjan

Frida sa...

PowerBar-gelen skulle kunnat vara min :-( för jag TAPPADE den full med smaskigt innehåll. Klart osynkad energitillförsel = fail. Annars är det "full gel i ryggfickan, tom förpackning i sport-bh:n" som gäller. Skräpet ska ut ur skogen och det är mitt personliga ansvar (men som sagt, olyckor händer, och nej, jag tvärnitar inte för att ta upp en hel gel som jag tappat om jag inte är rikitigt riktigt tok-bonkad). Skräpzon = bra!

Lina sa...

Per: jag tror inte att det är något problem i löptävlingar. Man tar ju inte med sig muggen speciellt långt just pga 75%-regeln.

Frida: "olyckor" händer, det kan man inte lagstifta bort. Men jag har svårt att tro att alla tomma förpackningar längs LL-banan var otur.