19 feb. 2013

Funbeat-testet #82 – Muay thai


Vad: Muay Thai, thaiboxning, med Falu muay thai, Östra skolan. Ungefär 15 pers, 130 minuter.
Passbeskrivning: "Vill du börja träna för att må bättre, få bra kondition, hålla dig i form eller vill du träna för att gå match? Vi på Falu Muay Thai Klubb ค่ายมวยธุระเเพง ธ. ลูกพระธรรม har öppet hus för alla som vill prova på Muay Thai / Thaiboxning".
Tidigare erfarenhet: Jag provade en gång för några år sedan, mest för att en kompis ville ha sällskap. (Jag blev inte så imponerad den gången, men min kompis fastnade totalt i thai-träsket, började träna nästan varje dag, och har gått match)
Hur det var: Seriös uppvärmning, sen blev gruppen uppdelad i nybörjare och resten. Vi newbies övade teknik en dryg timme: sparkar, slag och försvar. Vi var ganska många nybörjare, och kanske drog det över lite på tiden, för vi hann inte med så mycket "fys" som det var tänkt. Men några parövningar och slagkombinationer, lite styrka och pyttelite stretching på slutet hann vi med.
Kulskala: Jag hade ganska låga förväntningar, men det här var något helt annat än förra gången jag provade. Nu var det ordning och reda och ganska genomtänkt upplägg. 7.
Borgskala: Teknik är inte så jobbigt, i alla fall inte om man som jag måste tänka samtidigt. Men jag såg ju hur dom tuffa killarna körde, så det skulle nog kunna vara hur jobbigt som helst. För mig i dag: 13.
Förmodad träningsvärk: Ja! I rygg och höftböjare framför allt.
Igen: Tja, det är ingen dum träningsform. Gillar ju kampsportsdisciplinen och att alla tränar tillsammans. Men dom tuffa killarna är så tuffa att man knappt vågar kolla på dem, upplever thaiboxning som mer macho än exempelvis taekwondo och judo. (Det är å andra sidan baserat på ett enda provtillfälle och kanske inte är helt reliabelt). Men när jag var och kollade på thai-matcher var det riktigt otäckt. Så nä, jag tror inte det.

1 kommentar:

micke blank sa...

Vi tuffa killar e faktiskt rätt så snälla :-D