14 dec. 2011

Funbeat-testet #11 – jympa

Lätt arrangerad bild – för att skona resten av gänget. Ok, Määttä?
Vad: Jympa, medel. F&S Falun, 43 minuter.
Passbeskrivning: Jympa är vår klassiska gruppträning sedan 1978 – finns på start, bas, medel och intensiv nivå. Varierad, funktionell och enkel att hänga med i, bland annat för att träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Ledaren väljer också själv sin musik och passen har olika personliga uttryck. Övningarna ger en allround träning i en form som är suverän. På en timme får du träna allt. Styrka, kondition och rörlighet. Medeljympa passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo, men med mycket variation, t ex varvas tyngre övningar med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.
Tidigare erfarenhet: Körde ganska många varianter av jympa (med g) på 1900-talet, men visst har vi kommit överens om att det inte räknas nu? Provade basjympa för några veckor sen, och gjorde väl inte vågen efter det, direkt. Hade därför väldigt låga förväntningar.
Hur det var: En positiv överraskning. Konditionsmässigt är det kanske inte det tuffaste man kan göra, men jag blev ganska svettig. Styrkedelen var bra, koordinationen lagom utmanande och rörligheten precis vad jag borde göra mer av. Ett vettigt pass, det märks att någon har tänkt till.
Borgskala: 12
Kulskala: 6
Förmodad träningsvärk: Inte mycket.
Igen: Jag tror att det här är jättebra träning för alla. Ska försöka hitta ett intensivpass nästa gång, det tror jag är min grej.

Inga kommentarer: