23 dec. 2011

Funbeat-testet #17 – Cirkelfys

Vad: Cirkelfys. F&S Falun. 50 minuter.
Passbeskrivning: "Funktionell, sportig träning i stationer. Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, Bosu, Kettelbells. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. ?? Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll."
Tidigare erfarenhet: Nej.
Hur det var: En positiv överraskning. 45 sekunders jobb, 15 vila. Nio övningar, tre varv. Första gången jag provade kettelbells och bosuboll. Man orkar hålla bra tempo när det är så korta intervaller, och tredje varvet blev ganska jobbigt. Riktigt kul. Förmodligen ganska bra för stillasittare också.
Borgskala: 14–15.
Kulskala: 8. En nia om jag hade sluppit den bedrövliga julmusiken. 
Förmodad träningsvärk: Ja, mellan skulderbladen och i axlarna.
Igen: Ja. Egentligen ganska enkelt att köra själv, bara att skaffa kulor och bollar och brädor... Men risken att det händer i mitt fall är väl mindre än noll. Kombinerat med ett löpintervallpass blir det ju en himla bra genomkörare. Hänger du med nästa gång?


2 kommentarer:

Anonym sa...

JaG FICK I ALLA FALL TRÄNINGSVERK MELLAN SKULDERBLADEN OCH LITE ONT I HUVUDET AV JULMUSIKEN
//SUSANNE

Lina sa...

Jag fick mer träningsvärk än vad jag trodde. Tack för peppningen!