16 dec. 2011

Funbeat-testet #14 – Zumba aqua

Vad: Vattenzumba, Grand sport & spa, Falun. 50 minuter.
Passbeskrivning: I vattenträningen jobbar du med vattnet som motstånd. Under ca en timme tränas kondition, smidighet och styrka. Övningarna sker till inspirerande musik och då rörelserna utförs i vattnet blir träningen skonsam för knän, nacke och axlar samtidigt som musklerna tröttas ut maximalt. Svårighetsgraden och intensiteten på rörelserna bestämmer du själv genom att välja hur djupt vatten du jobbar i. Detta pass passar även dig som ex. behöver rehabilitering efter en skada.
Tidigare erfarenhet: Noll. Gäller även zumba på land.
Hur det var: Tror det börjar bli dags att byta namn på det här projektet till Jackass-testet. Jag kände mig som en fullkomlig idiot när jag klev ner i bassängen tillsammans med två tanter. Men om jag ska ta mig upp till 100 kan jag nog inte vara så kräsen. Eftersom träningsformen finns i lilla Falun måste det finnas rätt många som tycker det är bra, antar jag. Mina före detta ben var dessutom fortfarande helt demolerade efter #12, så det var nog rätt dag att flaxa runt i vatten. Passet då? Tja. Latininfluerad musik, danssteg i högt tempo med vatten upp till hakan. Det var svårt att hålla takten. Kände mig som en pajas och såg förmodligen ut som en också. Men jag märkte inte av någon maximal utmattning av musklerna.
Borgskala: 6, skalan går inte lägre.
Kulskala: 4. Men det vara bara för att tjejen som höll i det var så superduktig. Har aldrig sett maken till engagemang. Hon fick mig och tanterna att sjunga högt till lationoversionen av Sånt är livet.
Förmodad träningsvärk: Nej. Tack och lov.
Igen: Nej.
Tips till masar och kullor: Ett drop in-pass på Grand kostar 150 spänn, ungefär som på de flesta andra ställen i krokarna. Känns ganska häftigt tycker jag. Men tjejerna i Stay Active UF har tagit fram en riktigt bra grej. För 200 spänn får du ett gäng kuponger, som bland annat ger dig gratis prova på-träning på Grand, Friskis (Falun och Borlänge), hela två månader (!) gratisträning på Actic, rabatter på Fysiocenter och Må bättre i Falun och Atlantum i Borlänge. Dessutom billigare skridskohyra och käk på flera ställen. Rekommenderas!

Inga kommentarer: