19 dec. 2011

Funbeat-testet #15 – Löpning löpband

Vad: Intervaller på F&S löpband.
Passbeskrivning: Snöstorm ute och för lite tid. Vill inte vara den enda i världen som inte har kört 4x4. (4 styckna 4-minutersintervaller) Målsättningen var att springa på 4.00-tempo.
Tidigare erfarenhet: Sammanlagt 0 minuter senaste 15 åren. Men minns blodsmaken och stjärnorna efter LIVI-tester på tidigt 90-tal.
Hur det var: Kort uppvärmning, ganska många svordomar för att jag inte fattade hur man skulle ställa in bandet. Körde första på 4.00-tempo, men det kändes för bra. Ökade på farten till 3.42, blev trött, men hade inga såna här tankar. Var ändå övertygad om att jag snart skulle få se stjärnor, så jag vågade inte öka farten och fegvilade 90 sek. Dessutom tog det ytterligare 20 att få upp farten på bandet, så vilan blev nästan två minuter. Hur länge ska man? 
Borgskala: 16 – jobbigt, men inte fruktansvärt. Nästa gång får jag öka farten och/eller lutningen. Låg på runt 172–174 större delen av intervallerna och var som högst uppe i 178. Tror att jag har runt 185 i max.
Kulskala: 7. Det är inte kul när man inte kommer någonstans. Men eftersom det gick mycket bättre än förväntat var det helt okej.
Förmodad träningsvärk: Nej.
Igen: Jag tror att det här är skitbra för mig, för det är väldigt svårt att fuska och mitt mjuka pannben borde kunna bli lite hårdare. Men då får jag nog gå en grundkurs i hur f-n man ställer in löpbandet. Det ska inte behöva ta sån tid att få upp farten, och en bit in i tredje intervallen tog det tvärstopp så att jag fick börja om. #Annarsharjagkoll.

Inga kommentarer: